Test: Yaris Full-Hybrid

Toyota full hybrid test 2012

Sodegaura –  Na de Prius en de Auris Hybrid komt Toyota in juni met een derde loot aan de hybride boom. De Yaris ’Full Hybrid’ wordt door de Japanners getypeerd als ’de zuinigste benzineauto op de markt’.

Nieuw ontwikkeld

Terwijl de Auris Hybrid en ook de Lexus CT 200h voor de volle honderd procent dezelfde aandrijflijn hebben als de Toyota Prius, daar krijgt deze Auris een ’nieuw ontwikkeld’ Hybrid Synergy Drive-systeem onder de kap, aldus Toyota. Die wordt gevormd door een 1,5 liter benzinemotor met een vermogen van 54,3 kW en een 45 kW elektromotor die samen worden gekoppeld aan een traploze automaat. Gecombineerd zorgt dat voor een topvermogen van 73,6 kW, oftewel 100 pk, aldus Toyota.

In Japan kon al heel even kort worden gereden met de nieuwe Yaris Hybrid, waarbij ook iets meer technische informatie door de Toyota-technici werd gespuid. Het nieuwe, compactere, hybride systeem is met een gewicht van 201 kilo bijvoorbeeld zo’n twintig procent lichter geworden. Het nikkelmetaalhydride batterijpakket (nog géén modernere lithium-ion techniek, zoals in de plug-in Prius) heeft 120 cellen en weegt elf kilo minder dan in de Auris/Prius. Door de plaatsing onder de (niet verschuifbare) achterbank heeft het accupakket geen negatieve invloed op de binnenruimte. Ook de bagageruimte is met een basisinhoud van bijna 350 liter heel behoorlijk.

Verbruik

Op louter stroom kan de Yaris Hybrid volgens Toyota twee kilometer afleggen en nul tot honderd duurt ongeveer twaalf seconden. Een exact verbruik is nog niet gegeven, maar wel is gezegd dat de CO2-uitstoot ónder 85 g/km komt te liggen. Dat komt qua verbruik overeen met ongeveer 1 op 29, maar dat is nog niet officieel.

Een paar rondjes over de testbaan brachten verder niet zoveel bijzonderheden aan het licht, voor een uitgebreider oordeel over de rijeigenschappen zal echt op tests hier in Europa moeten worden gewacht. De nieuwe Yaris Hybrid voelt echter vlot aan, biedt net als zijn benzinebroer meer binnenruimte dan het vorige model en glijdt ondanks de wat grotere massa van de aandrijflijn niet extreem snel met de voorkant de bocht uit (onderstuur), wanneer er wat sneller wordt gereden.

Toyota rust hem standaard uit met climate control en een audiosysteem met usb- en MP3-aansluiting. Verder heeft het model een iets ander front, met trapeziumvormige grille, schuin oplopende koplampen met leddagrijverlichting en eveneens achterlichten met ledtechniek. Of er ook een driedeurs versie komt, kan importeur Louwman & Parqui nog niet zeggen.

Relatief duur

Qua verkoop wordt niet hetzelfde aandeel in de totaalafzet verwacht als bij de in het leasesegment tamelijk populaire Auris, waarbij dat tegen de 90 procent loopt. Vooralsnog wordt voor de Yaris Hybrid op zo’n 20 procent gerekend, omdat hij met zijn prijs van ongeveer €18.000 in vergelijking met de Yaris 1.0 (als vijfdeurs vanaf €11.420) en 1.3 (€14.100) relatief duur is. Dat betekent op jaarbasis ongeveer 2000 stuks. Maar in Nederland zou dat in 2013 méér kunnen worden, volgens erder genoemde importeur, omdat de benzineversies dan als gevolg van de weer iets aangepaste bpm-berekening iets hoger geprijsd zullen zijn.

Toyota Yaris Full Hybrid Toyota Yaris Full Hybrid
Toyota Yaris Full Hybrid Toyota Yaris Full Hybrid

bron en tekst: telegraaf.nl autovisie