Consument keert zich af van de dieselauto, Toyota stopt met verkoop in Europa

Daar heb je het al: Toyota stopt dit jaar met de verkoop van dieselauto’s in Europa.

Slechts een enkele pick-uptruck zal nog een dieselmotor krijgen, de rest van de modellen zal op benzine lopen, al dan niet ondersteund door een elektromotor. Het besluit, gisteren bekendgemaakt tijdens de autobeurs van Genève, is de zoveelste aanwijzing dat de dieselauto zijn langste tijd gehad heeft.

Ruim twee jaar na het uitbreken van het dieselschandaal bij Volkswagen keert de consument zich af van diesel. De verkoop van dieselauto’s daalde vorige jaar in Europa met 8 procent, een ongekende terugval. In Duitsland is het beeld nog dramatischer: onder dreiging van een ban in diverse steden kelderden de verkopen afgelopen maand met bijna eenvijfde. In Engeland bedroeg de terugval zelfs 24 procent.

Problemen stapelen zich op

Nu consumenten en lokale politici de dieselmotor de rug toekeren, stapelen de problemen zich op voor de Europese automakers. Niet alleen dreigen ze hun investeringen in dieselmotoren te verliezen, Brussel zwaait met forse boetes als autobouwers straks de norm voor de uitstoot van kooldioxide (CO2) niet halen. Diesel was een belangrijke troef in het klimaatdebat: per gereden kilometer ligt de uitstoot van kooldioxide ongeveer 20 procent lager dan in een vergelijkbaar benzinemodel. De weg naar Parijs (waar in 2015 het klimaatverdrag werd gesloten) wordt afgelegd in een diesel, zeiden Duitse autofabrikanten maar wat graag. Ze hebben deels gelijk: nu de Europeaan weer vaker een bezineauto koopt, stijgt voor het eerst sinds jaren de CO2-uitstoot door auto’s. 

Dit is een probleem. Vanaf 2021 mogen auto’s van een merk gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat is veel lager dan de 118 gram die nu nog geldt. Door hun benzinemodellen een beetje zuiniger te maken. bijvoorbeeld door wat hybrides in de mix te gooien, wat volledig elektrische auto’s toe te voegen en door vooral veel diesels te verkopen, dachten fabrikanten de nieuwe norm te halen. Dit plan dreigt nu in het water te vallen en Brusselse boetes hangen als een donkere roetwolk boven de bedrijfswinsten.

Autofabrikanten zien dit in en zetten daarom in op elektrificatie. VW probeert daarnaast zijn benzinemodellen razendsnel om te bouwen naar hybrides. Ook Franse bedrijven als Renault en PSA (Citroën, Peugeot en Opel) werken hieraan. Maar het is de vraag of ze op tijd zijn. De Fransen zullen vermoedelijk pas rond 2022 klaar zijn met hun hybrides, en ook de Duitsers lopen bepaald niet voorop. Analisten denken dat de omslag voor veel merken te laat komt en vrezen dat de CO2-boetes een recessie in de Europese auto-industrie zullen veroorzaken.

Toyota_Prius

Jongste generatie diesels

De ironie wil dat de jongste generatie diesels van bijvoorbeeld Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz wel schoon zijn. Wat betreft roet en fijnstof presteren sommige zelfs beter dan hun benzinebroeders. Maar na al het gemanipuleer lijkt niemand de autobazen nog te geloven. Nu staan ze voor een dilemma: oudere diesels voorzien van kostbare schoonmaakapparatuur (naar schatting 1.500 tot 2.000 euro per auto), boetes van honderden miljoenen euro uit Brussel accepteren, of de verkoop van grote, winstgevende (en CO2-spuitende) modellen aan banden leggen. Een andere optie is overschakelen op volledig elektrisch, maar de technologie is daarvoor nog niet gereed en er zijn te weinig accu’s. 

Intussen lacht Toyota in zijn vuistje. Jarenlang werd het concern door zijn Europese concurrenten beschimpt om de ‘veel te complexe’ hybridetechnologie. Voormalig VW-baas Martin Winterkorn beweerde dat diesel veel efficiënter was dan hybride en een mooie toekomst voor zich had. Maar dat was voor hij over zijn eigen emissieschandaal struikelde. Toyota, met ruim twee decennia ervaring, is inmiddels succesvol met hybride: ruim 40 procent van zijn modellen heeft dit type aandrijving. Dat het merk nu stopt met diesel, is overigens geen grote stap: nog maar ongeveer 10 procent van de personenauto’s had zo’n motor.

De bazen van Mercedes en VW houden intussen vast aan diesel, al is het maar om hun investeringen terug te verdienen. Volkswagens huidige topman Matthias Müller toonde zich in Genève bezorgd, maar zei ook te verwachten dat diesel een renaissance zal beleven. Voor hem en zijn tienduizenden medewerkers is dat te hopen.

Bron: volkskrant.nl