Toyota getuigt van lef met de sportieve GT86

Toyota getuigt van lef met sportieve gt86

De Weekkrant: Je hebt auto’s en je hebt auto’s. En sinds vorig jaar heb je de Toyota GT86! Een auto, door Toyota ontwikkeld in samenwerking met Subaru. Een auto die de nadruk legt op rijplezier.

En omdat het oog ook wat wil: prachtig om bij Toyota tijden van weleer te zien terugkeren. De tijd van Celica en Supra herleeft. Waarmee Toyota laat zien een opnieuw een durfal te zijn. Het merk was trendsettend met de hybride. De weerstand was enorm, maar het gelijk is bewezen en heeft nu volop navolging. En nu maar hopen dat de GT86 hetzelfde effect te weeg weet te brengen.
Heel veel zijn er niet van de fraaie sportcoupés in de stijl die Toyota met de GT86 presenteert. De Audi TT en Peugeot RCZ mogen tot hetzelfde segment worden gerekend. Kortom, het is een welkome aanvulling. De tijd heeft deze sportwagen wellicht niet helemaal mee, maar dat geldt intussen voor de autoindustrie in het algemeen. Dus is het wel eens een verademing om puur voor het plezier te gaan rijden. Want dat lijkt met al het gepraat en geschrijf over bijtellingen, CO2 uitstoot, verbruik en downsizing bijna uitgestorven te zijn. Dankjewel Toyota, dat je ons laat zien dat er ook nog echt te genieten valt.
En ik hoor het u al zeggen: moet wat kosten zeker. Inderdaad, de GT86 valt niet in de instapcategorie. Dat is inherent aan dit type auto’s. Maar om nu te zeggen dat ie in z’n soort te duur is: nee. Value for money, waar voor je geld, daar gaat het hier om. Wie het geld heeft om een auto als deze aan te schaffen krijgt er ultiem rijplezier voor terug. Niet voor niets heeft de Toyota GT86 al snel na z’n entree de AutoWeek Innovatieprijs Rijdynamiek gewonnen voor zijn (h)eerlijke rijdynamiek. Let wel, daarmee wist de GT86 niet geringe (en van een heel ander prijskaartje voorziene) auto’s als de Porsche Boxster en de Lotus Exige S het nakijken te geven. De lovende woorden die vergezeld gingen van deze uitverkiezing gingen terecht over het feit dat Toyota met een traditioneel concept, terug naar de basis en een pure, relatief betaalbare auto maken gericht op rijplezier, een dappere stap heeft genomen. Ook dat kun je innoveren noemen.

Bron: de weekkrant, anja bos