Beter laden haalt meer uit je Plug-in

Meer laden is mogelijk bij de prius

Als de accu van de Prius Plug-in Hybrid niet regelmatig wordt opgeladen, schiet de auto zijn doel voorbij. Immers, met een volle accu rijdt de Prius Plug-in Hybrid veel langer volledig elektrisch. En dus zonder schadelijke uitstoot. Zaak is dus om berijders te verleiden hun auto zo vaak als mogelijk op te laden, maar hoe doe je dat?

Het onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft heeft op verzoek van onder meer Toyota Nederland een antwoord op de bovenstaande vraag geformuleerd. Overigens na eerst een uitgebreide literatuurstudie te hebben gedaan naar het laadgedrag van berijders van een plug-in hybride auto, zoals de Prius Plug-in Hybrid. Hieruit komt naar voren dat hun laadgedrag vaak een enorm verbeterpotentieel kent.

Financiële prikkels
In het deze week gepresenteerde beleidsadviesplan (zie bijlage onderaan) zegt CE Delft dat financiële prikkels noodzakelijk zijn om het laadgedrag van berijders te stimuleren. Van belang is echter deze te koppelen aan het gedrag van de berijder. Bijvoorbeeld door een elektriciteitspas en geen óf gelimiteerde brandstofpas te overhandigen. Brandstof kan wel door de werkgever worden vergoed, maar niet onbelast.

Toyota_Prius_Plug_in_Hybrid - Toyota-blogTaak voor de overheid
CE Delft pleit verder voor een verdere uitrol van oplaadinfrastructuur. Hier ligt een taak voor de landelijke overheid, maar vooral ook voor lokale overheden. Zij zouden bijvoorbeeld de vergunningsaanvraag voor een laadpunt sneller kunnen laten verlopen. Nu neemt dit soms vele maanden in beslag. En daar zit je als aanvrager nu eenmaal niet op te wachten.

Ongelooflijk laag brandstofverbruik
Wist je trouwens dat je bij lease of koop van een Prius Plug-in Hybrid een laadpunt thuis én op het werk erbij krijgt? Dat is ónze manier om berijders te stimuleren de accu van hun auto zo vaak als mogelijk op te laden. Uit de praktijk blijkt dat consumenten die dit consequent doen, het ongelooflijke lage brandstofverbruik van de Prius Plug-in Hybrid van 2,1 l/100 km evenaren of zelfs aanscherpen!

Lees hier het persbericht van CE Delft, alsook het rapport ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’

Bron: blog.toyota.nl