Voor de vrijgezelle vrouw: Toyota i-TRIL Concept

Toyota heeft met de i-TRIL Concept een bijzondere doelgroep voor ogen: een 30- tot 50-jarige actieve vrouw (vrijgezel) met twee kinderen die in een grote stad woont.

 Small to Medium Sized TOwn

Toyota noemt zo’n grote stad een SMESTO: een Small to Medium Sized TOwn. “Europese studies hebben aangetoond dat grote steden als Londen en Parijs in de toekomst niet zozeer in de breedte groeien, maar in de hoogte. Dat vraagt om een compact, wendbaar en stadsvriendelijk voertuig”, stelt Toyota. De i-TRIL Concept biedt een oplossing.

2030

De i-TRIL toont Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030 en is ontwikkeld door Toyota Motor Europe (TME) in samenwerking met Toyota’s Europese designcenter ED2 in Nice. Het is een elektrisch voertuig met Active Lean-technologie. Wat dat is? Toyota legt uit:

2017_toyota_concept_i-tril_static_10

10 graden

“De i-TRIL kantelt in de bocht naar binnen. Doordat de voorwielen en zijschermen vóór ‘los’ staan van de carrosserie, zijn grotere kantelhoeken mogelijk. Een kantelhoek van 10 graden levert de beste grip en stabiliteit op. De achterwielen blijven te allen tijde in de rechtop-positie. Alleen de cabine kantelt. Dit kantelprincipe zorgt voor

een draaicirkel van slechts vier meter.”

600 kilogram, 200 kilometer range

De 600 kilogram zware i-TRIL is 2.830 mm lang en 1.460 mm hoog. De spoorbreedte vóór bedraagt 1.200 mm en achter 600 mm. Leuk detail is de 1+2-stoelopstelling. Er is plaats voor drie volwassenen. Dankzij de stoelopstelling hebben de twee mensen achterin uitstekend zicht naar voren. Op een volle acculading kan tot 200 kilometer elektrisch worden gereden.

Gamecontroller

De Toyota i-TRIL kan autonoom rijden, met de nadruk op ‘kan’. Want de bestuurder kan altijd het stuurwiel overnemen. Hoewel, van een stuurwiel is niet echt sprake. De besturing verloopt via een controller die lijkt op een gamecontroller. Deze reikt in de handmatige besturingsmodus uit naar de bestuurder en trekt zich weer terug in de autonome modus. Voetpedalen ontbreken. De besturing verloopt via de controller. De Toyota i-TRIL voorziet de bestuurder via een head-updisplay van relevante informatie.

concept i-TRILL interieur

 

Bron: www.autorai.nl