Toyota’s visie op de auto anno 2030

Concept i trill

Laat het bouwen van knotsgekke concept-cars maar aan Toyota over. In Genève maken we kennis met de bijzondere i-TRIL, Toyota’s visie op stadsmobiliteit anno 2030.

De i-TRIL Concept is een studiemodel dat laat zien hoe Toyota een alternatief voor de reguliere A- en B-segmenters voor zich ziet. Dat is overigens niet het enige waarvoor de i-TRIL als alternatief moet dienen. Toyota ziet het liefste dat men de i-TRIL verkiest boven openbaar vervoer en motorfietsen.

Toyota zegt zich ten doel te hebben gesteld om het rijden op lage snelheid, wat in de stad toch veelal het geval is, leuk te maken. De i-TRIL is volgens Toyota ontwikkeld met een alleenstaande 30- tot 50-jarige vrouw met twee kinderen in gedachten. Dat betekent natuurlijk niet dat de auto alleen voor deze doelgroep is bedoeld.

concept i_trill achter

De 600 kilo wegende en slechts 2,83 meter lange i-TRIL is 1,46 meter hoog. De spoorbreedte voor bedraagt 1,2 meter, terwijl zich achter slechts 60 centimeter tussen de wielen bevindt. De concept-car is in staat op ongeveer dezelfde wijze als een Carver One al leunend door bochten te gaan. Vlinderdeuren die aan de A-stijlen zijn bevestigd, moeten het in- en uitstappen vergemakkelijken. Ze hebben minder ruimte nodig om te openen, uiteraard prettig in een nauw parkeervak.

De i-TRIL heeft een minimale draaicirkel van 4 meter, vergelijkbaar met die van de iQ van weleer. De aandrijflijn wordt niet uitvoerig belicht, wel noemt Toyota een elektrische actieradius van 200 kilometer. Opvallend: gas- en rempedalen ontbreken. De Toyota laat zich middels drive-by-wire techniek besturen via een soort gamepad-achtig element. De i-Trill kan zich overigens ook zelfstandig een weg door het verkeer banen.

concept i-TRILL interieur