Toyota Sai, wel heel bijzonder gebouwd

Toyota Sai hybride model

via toyota.nl > Kunststof en hoogwaardig zijn nou niet bepaald woorden die je snel in één adem uitspreekt. Toch. Maar liefst tachtig procent van het volledige interieur van de Japanse Full Hybrid sedan ‘Toyota Sai’ bestaat uit ecologisch kunststof. Het resultaat? Een hoogwaardig interieur, waarin sterk rekening is gehouden met het milieu.

Voor de Sai is gebruikgemaakt van een nieuw bio-PET-gebaseerd ecologisch plastic. PET (dat staat voor polyethyleentereftalaat, maar dat mag je direct vergeten) ken je misschien (als niet bio-variant) van de bekende PET-flessen voor frisdrank. Het vernieuwde wél ecologische bio-plastic dat uit ons laboratorium komt, is slijtvast, bestand tegen hitte, gaat héél lang mee en krimpt niet. Perfect materiaal voor in een jarenvreter als een Toyota. In de bekleding, vloermatten en andere oppervlakken die aardig wat te verduren hebben tijdens het dagelijks gebruik, is het ecologische materiaal daarom in grote hoeveelheden verwerkt. In totaal dus zo’n tachtig procent van het interieur.

Maar we doen dat niet omdat we het leuk vinden. Of omdat we wel van experimentjes houden. We zijn namelijk van mening dat ecologisch materialem als bio-PET-gebaseerd ecologisch plastic een enorme bijdrage kan leveren aan het verlagen van de CO₂-uitstoot. Bovendien is voor het maken van bio-PET-plastic veel minder olie nodig. En dat past bij ons streven om zowel de uitstoot van onze auto’s te verlagen als bij het gebruik van materialen zo weinig mogelijk het milieu te belasten.

Ecologisch plastic is niet nieuw voor Toyota. We passen het al sinds 2000 toe in onze auto’s. In 2003 waren we zelfs het eerste bedrijf dat bioplastic van polymelkzuur gebruikten in een voertuig; de Japanse Raum. Toen nog op een klein oppervlak (om precies te zijn de afdekking van de reserveband), maar de eerste stap was gezet. Recenter gebruikten we het bio-PET ecologisch plastic in de kofferbakbekleding van de Lexus CT 200h. Maar ook in de Prius wordt het al gebruikt.

Bron: blog.toyota.nl