Toyota gokt niet alleen op fuelcell-auto’s

Toyota+waterstof+004

AMSTERDAM – De FCV lijkt klaar voor marktintroductie, maar Toyota weet ook dat zoiets nog afhankelijk is van andere factoren. Men blijft daarom onverminderd hybrides maken en aan de fuelcell werken.

Met de introductie van de conceptcar FCV in Tokio lijkt Toyota stevig in te zetten op de brandstofcelvoertuigen. Maar de Japanse autogigant gokt niet alleen op die techniek. Dat zei Takeshi Uchiyamada, Toyota’s voorzitter van de raad van bestuur, in een interview met Autovisie. “We blijven onverminderd investeren in onze uiterst succesvolle hybrides, maar ontwikkelen daarnaast de fuelcell-technologie. Ook dat heeft tijd nodig net als de hybrides, die veroveren nu echt de markt. We blijven de fuelcell auto’s parallel aan de hybrides ontwikkelen.”

Goedkoper

Hoeveel Toyota investeert in brandstofceltechnologie wilde de topman niet vertellen. Eerder op de middag bleek wel dat een aandrijflijn met een brandstofcel rap goedkoper wordt. In vergelijking met vijf jaar geleden kost de techniek nu nog slechts eentwintigste van toen maar nog altijd ongeveer 75.000 euro. Als het systeem in massaproductie komt, zal dat nog eens gehalveerd worden voorspellen zijn makers. Toyota wil in 2015 met de FCV de markt betreden. De auto lijkt er klaar voor, op basis van onze eerste ronden op de Fujioka Aisin-testbaan van Toyota.

Gereden

De fuelcell-auto met een range van meer dan 500 km was nog niet verpakt in de mooie body van de conceptauto die op de Tokyo Motor show schitterde, maar in een Lexus-body van vergelijkbaar formaat. De auto reed als een goede elektrische auto, geruisloos met veel trekkracht vanaf nul. Bovendien waren de rij- en stuureigenschappen best goed en voelde de auto ondanks het hogere gewicht niet zwaarlijvig aan. De FCV lijkt klaar voor introductie maar of de auto ook hier verkrijgbaar zal zijn, weet de importeur nog niet. Dat is zowel van de politiek als de infrastructuur afhankelijk. Aan beide werkt men en zo’n proces heeft tijd nodig. Daar zijn de Nederlandse en de Japanse top het over eens.

Bron: Autoweek.nl