Toyota experimenteert met krukasloze verbandingsmotor


Elektrische auto’s kunnen vooralsnog moeilijk zonder range extender. Toyota experimenteert volop en ziet toekomst in een verbrandingsmotor zonder krukas. Het is en blijft behelpen: een extra motor die moet voorkomen dat je i3 zomaar stilvalt. De onderzoekers van Toyota ergerden zich hier kennelijk ook, aan want zij hopen met hun Free Piston Engine Linear Generator (FPEG) een zo klein mogelijke verbrandingsmotor te maken. Dat moet zeker bij kleine auto’s kostbare ruimte besparen.

De Japanners houden het ogenschijnlijk simpel. Ze verwijderen de krukas en hebben genoeg aan een zuiger die op en neer beweegt dankzij de verbranding en samengeperste lucht. Onder de zuiger zit een magneet die heen en weer gaat door een spoel en zo elektriciteit opwekt. Het systeem is niet bedoeld om de auto direct aan te drijven, maar zorgt ervoor dat de accu’s weer worden bijgeladen.

Toyota lijkt vergevorderd met de ontwikkeling van FPEG, maar het zal nog wel even duren voor we het systeem terugzien op de weg. De testversie van het systeem levert 13 pk per cilinder en zou in boxer-configuratie genoeg elektriciteit opwekken om een Toyota Yaris constant 120 kilometer per uur te laden rijden.

Bron:autoblog.nl