Top 10 Japanse historische concepts

Toyota_Proto_1957

Via autoblog.nl > Deze top 10 is chronologisch, en loopt van de jaren ’50 tot begin jaren ’70. Voor inspiratie keken we naar dit overzicht. Van met name de oudste concepts is de informatie summier, maar als er wat degelijke informatie te vinden was staat er een stukje begeleidende tekst bij. Komt ‘ie:

Toyota Proto (1957)
Toyota Proto

Nissan Prince Sprint 1900 Prototype (1963)
Nissan Prince Sprint 1900

Toyota Concept (1966)
Toyota Concept
Niet veel is bekend van dit ruimteschip op wielen, maar kenners zijn van harte welkom ons hierover bij te praten. Meest in het oog springend zijn de grote vin op de achterkant en de, ehm, aparte koplampen, waar een stel tepels uit lijkt te steken.

Mazda RX-87 (1967)
Mazda RX-87
We weten dat het design van deze Mazda afkomstig was van Bertone, en dat hij met een wankelmotor was uitgerust, maar daar houdt de kennis ook op.

Toyota EX-1 Concept (Tokyo Motor Show, 1969)
Toyota EX-1
De EX-1 was een van de drie concepten die Toyota eind jaren ’60 maakte. Deze tweezits coupe Check was volgens Toyota zelf “styled specifically for long-distance driving at high speed.” In de styling zijn duidelijk elementen van de 2000 GT te zien. Het model was vooral technologisch interessant, bijvoorbeeld door de spoiler die elektrisch te verstellen was. In 1969. Het dashboard vouwde zich als het ware om de bestuurder heen, en ook de klokkenwinkel was zijn tijd ver vooruit. Twee jaar na dit concept kwam de Celica uit, een auto die aardig wat stylingkenmerken van de EX-1 leende.

Isuzu Bellett MX1600 Concept (Tokyo Motor Show, 1969)
Isuzu MX1600
De MX1600 is een auto met een Nederlands tintje. Verantwoordelijk voor het design was Tom Tjaarda van Ghia. Het is een achterwielaangdreven model met middenmotor, dezelfde 1.6 met dubbele carburateur die in de GT-R te vinden was. Een jaar later kwam Tjaarda met een update, de Bellett MX1600II, maar het eerste model wint het wat mij betreft op alle fronten.

Mazda RX-500 Concept (Tokyo Motor Show, 1970)
Mazda RX500
Deze breadvan van Mazda was de grote publiekstrekker op de 17e editie van de Japanse autoshow. Het concept was een testversie voor veiligheid op hoge snelheid. De koets was vervaardigd van plastic, die hielp het gewicht op een bizar lage 500 kg te houden. Onder de kap lag een wankelmotor die de achterwielen aandreef, en die de RX-500 in staat stelde snelheden tot 200 km/u te halen. Een leuke gimmick waren lichten aan de achterkant, die middels kleur aangaven of de auto accelereerde, remde, of een constante snleheid reed.

Nissan 270X Concept (Tokyo Motor Show, 1970)
Nissan 270X Concept
Qua styling oogde deze 270X lekker agressief. Scherpe vormen, dikke banden en een dubbele uitlaat deden de bezoeker vermoeden wat voor een bruut powerhouse er onder de kap zou liggen. Dit viel tegen: in de basis was het een Nissan E10 Cherry, uitgerust met een 1171cc motor. All show and no go dekt de lading dus aardig. Desalniettemin moet je de designers kudo’s geven voor hun werk.

Toyota EX-7 Concept (Tokyo Motor Show, 1970)
Toyota EX-7
Deze tweezitter was het antwoord op de vraag hoe een supercar op basis van de Toyota 7-racer er uit zou zien. In het concept werd dezelfde 5 liter krachtbron gestopt, alleen dan qua vermogen teruggeschroefd (met 450 in plaats van 800 pk). De deuren hadden een gullwing-design, maar dan anders, want ze openden naar achteren, zoals op deze foto mooi te zien is. Het uiterlijk is duidelijk een teken van de tijd, vergeljk hem maar eens met de Mercedes C111 uit dezelfde periode.

Nissan 216X concept (1971)
Nissan 216X
Nissans experimentele auto op het gebied van veiligheid. Onder de kap lag een dwarsgeplaatste 2-liter viercilinder. Twee zaken maken deze auto in het bijzonder speciaal: onder het rijden schoven de bumpers automatisch uit, met maximaal 15 centimeter. Verder was de 216X voorzien van een achteruitrijcamera avant la lettre: in de bolling van het dak was een achteruitrijperiscoop geplaatst. No kidding.

Toyota RV-2 Concept (Tokyo Motor Show, 1972)
Toyota RV-2
Toyota RV-2
Deze hippe campervan op basis van de Corona was ideaal voor het stelletje dat geen zin had om een trekhaak op hun auto te monteren. Helaas voor de mannen van Top Gear is het nooit tot een productiemodel gekomen, anders was hun kampeer-aflevering een eitje geweest

Bron: autoblog.nl