Plug-in Prius charges ahead of the Volt ”Volgens CNN”

plug in prius testrit in Amsterdam april 2011

Via blog.toyota.nl > Hoewel ze hun debuut in de showroom nog moeten maken, worden de Toyota Plug-in Prius en de GM tweeling Volt/Ampera nu al veelvuldig met elkaar vergeleken. Logisch, want beide combineren de voordelen van elektrisch rijden (schoon, stil en relatief goedkope brandstof) met die van een conventionele techniek (onbeperkte actieradius). Het Amerikaanse CNN komt met een scherpe analyse.

Prijs, functionaliteit en zaken als verbruikscijfers spreken volgens journalist Alex Taylor overduidelijk in het voordeel van de Plug-in Prius, die vrijwel in alle opzichten de Volt/Ampera royaal aftroeft. Zo zal de prijs van de Volt/Ampera vele, vele duizenden euro’s hoger liggen, neemt het opladen ervan veel meer tijd in beslag (de Prius Plug-in laadt in 90 minuten op, en niet 3 uur, zoals vermeld staat) en zou het verbruik van de Volt/Ampera in de praktijk veel hoger zijn dan die van de Plug-in Prius.

“It is hard to understand the adulation surrounding the Volt” , zo stelt  Taylor vast. Maar hij heeft ook wel een idee hoe dat komt: “To date, the Prius Plug-in has been ignored by EV enthusiasts who are being revved up by the flood of favorable publicity coming out of Detroit, which for all its pretensions to global sophistication, remains a house of mirrors whose view of the outside world stops at Eight Mile Road.”

In Nederland rijden al sinds vorig jaar 11 Plug-in Prii rond om alvast ervaring in de praktijk op te doen. Medio volgend jaar verwachten we de productieversie de showroom in te rijden. Toyota streeft ernaar om de uitstoot van deze Plug-in Prius onder de Super Credits (50 gram) norm te laten komen.

Bron en tekst blog.toyota.nl