Opvolger Toyota Auris komt in september (Nieuwe Auris)

toyota Auris new 2013

Toyota zal in september op de autosalon van Parijs de opvolger van de Auris presenteren. Meer nog dan de recente GT86 of de derde generatie Yaris staat deze middenklasser symbool voor de wedergeboorte van het Japanse merk in Europa.

Net als de meeste andere volumefabrikanten heeft Toyota het momenteel zwaar in Europa. In het eerste kwartaal werden 6,7 procent minder auto’s verkocht en ook in Nederland is het beeld weinig florissant met een ruim 20 procent lager registratieaantal. Dankzij de nieuw Yaris blijft de schade weliswaar enigszins beperkt (anders gezegd: het had nog veel erger kunnen zijn), maar toch lijkt die derde editie minder tot de verbeelding te spreken dan de vorige 2 generaties Yaris. De oorzaak is dat het model, in een poging van Toyota om meer mannelijke kopers aan te trekken, veel van zijn karakter en eigenzinnigheid heeft verloren.

De opvolger van de Auris moet Toyota méér smoel geven. In zijn huidige vorm is de Japanner niet bepaald de mooiste c.q. populairste auto uit zijn klasse. Als volumemerk heb je dan een groot probleem, want het gros van de Europeanen wil een compacte B- of C-segment hatchback. Door de opvolger van de Auris meer emotie te laten uitstralen, wil Toyota zich weer in de kijker spelen in de middenklasse. Dat model wordt 7 centimeter lager en oogt daardoor veel sportiever. Minstens zo belangrijk is de komst van een Wagon uitvoering. Daarmee zal sterk op de zakelijke markt gescoord kunnen worden.

De opvolger van de Auris, die mogelijk weer Corolla gaat heten, zal naar goed Toyota gebruik ook leverbaar worden in hybride uitvoering. Het gaat daarbij om een verbeterde aandrijflijn, die zowel lichter als goedkoper is dan de techniek die momenteel in de Auris Hybrid gebruikt wordt. Toyota wil zo zijn voorsprong in het betreffende marktsegment versterken. Bij de elektrische modellen van Nissan en Renault kijkt de consument vooralsnog de kat uit de boom,terwijl de hybride alternatieven van de concurrentie (technisch inferieure Honda Insight, tegenvallende Audi Q5 Hybrid, veel te zware Peugeot 3008 HYbrid4) geen van allen weten te overtuigen.

Toyota legt echter niet alle eieren in één mandje. Daarom wordt de opvolger van de Auris vanaf najaar 2013 ook leverbaar in direct ingespoten 1,5 liter turbobenzine uitvoering. Die neemt het stokje van de huidige atmosferische 1.6 over. Verder zal voor een bijdetijdse dieselmotor bij BMW gewinkeld gaan worden. De Duitsers stellen hun 1,6 liter blok beschikbaar die lichtjaren moderner is dan het huidige 2.0 D4-D blok.

Kortom, de afgelopen jaren heeft Toyota zich misschien niet van zijn meest indrukwekkende kant laten zien, maar de Japanners zitten nu op het puntje van hun stoel om hun huiswerk voor de opvolger van de Auris helemaal áf te hebben. Want wie mondiaal tot de grootste autofabrikanten wil behoren, kan zich niet permitteren om in Europa niet bij de les te zijn!

Bron en tekst: autointernationaal.nl