Opladen? Eerst de stekker, daarna draadloos

Stekker draadloos opladen Toyota
Via blog.toyota.nl > Hybrides zijn zuinig, Plug-in Hybrides (PHV) nóg veel zuiniger en volledig elektrische auto’s verbruiken helemaal geen brandstof meer. Die laatste twee moet je natuurlijk wel opladen. Het Amerikaanse WiTricity heeft een nieuw en vooral zeer energie-efficiënt draadloos oplaadsysteem ontwikkeld. Daar komt dus geen stekker meer aan te pas. Toyota denkt dit systeem verder met hen te kunnen ontwikkelen om zo ook auto’s te kunnen opladen. Daarom start Toyota een samenwerking op met dit Amerikaanse technologiebedrijf.

Met de PHV komt Toyota volgend jaar in beperkte aantallen op de wereldmarkt en zal hiermee weer een stap verder zetten dan met onze Full Hybrid modellen. Met het huidige PHV Prototype kan je zo’n 20 kilometer volledig elektrisch (lees: emissieloos) rijden – met dank aan een wat grotere lithium ion batterij. Is die leeg, dan hang je hem thuis gewoon aan het normale 220V stopcontact.

Maar is het niet nog mooier dat dit gewoon draadloos kan? Technologiebedrijf WiTricity dacht er ook zo over en is al een paar jaar bezig met de ontwikkeling van een innovatief draadloos oplaadsysteem. Het werkt niet via conventionele elektromagnetische inductie, maar door middel van zogenaamde resonantie technologie. Dat zegt je waarschijnlijk niets, maar het houdt simpelweg in dat je met je auto slechts in de buurt van een oplader hoeft te zijn – en niet per se exact erboven. En het mooiste is ook nog eens dat het superefficiënt is. Toyota werkt hard aan de doorontwikkeling van dergelijke systemen, zodat het in de toekomst rijp wordt voor marktintroductie.

bron: blog.toyota.nl