Nieuwe Toyota Auris gaat weer Corolla heten

New Corolla 2012

Via autoweek.nl > Toyota werkt aan de opvolger van de Auris. Volgens onze collega’s van het Duitse Autobild moet die al aan het einde van volgend jaar komen en gaat hij gewoon weer Corolla heten.

De eerste spionagefoto’s van de opvolger van de Toyota Auris hebben we al binnen. Verdere details over het nieuwe model zijn nog schaars, maar onze collega’s van het Duitse Autobild lijken zeker te weten dat de nieuwe Golf-concurrent als vanouds weer Corolla gaat heten. “Die naam gaat een comeback beleven, omdat de Auris niet aan de verwachtingen voldoet,” aldus de Duitsers.

De Nederlandse woordvoerder van het merk kan het verhaal niet bevestigen. “Het lijkt me heel sterk dat de naam Corolla terugkeert. We hebben niet de traditie dat namen uit het verleden weer terugkeren. De GT 86 is toch ook geen Celica gaan heten?” De naam Corolla loopt mee sinds 1966 en is, in al zijn verschijningsvormen bij elkaar, nog steeds het meestverkochte autotype ooit met een aantal van 35 miljoen stuks.

De naam Auris werd in 2007 voor de Corolla-opvolger in het leven geroepen om het model in dit segment een wat dynamischer uitstraling te geven. In ons land doet de middenklasser van Toyota het nog relatief goed, door de belastingvrije hybride-versie. Tot en met november zijn er dit jaar tot en met november 5.301 stuks verkocht. Toen die groene vriend er nog niet was, kwam Toyota in 2009 niet verder dan een jaarafzet van 1.800 stuks.

Volgens Autobild groeit de nieuwe Corolla bescheiden tot 4,30 meter. Verder wordt er gesproken over nieuwe turbobenzinemotoren en diesels met vermogens tot 180 pk. Voor de hybride worden de nikkel-metaalhydride accu’s vervangen door lithium ion-exemplaren. Die nemen nog nauwelijks kofferruimte in.

Tot slot wordt gemeld dat de nieuwe Auris al aan het einde van 2012 op de markt komt. Veel eerder dan de verwachte 2014. De vroegere komst wordt dan ook ontkend door de Nederlandse woordvoerder. “De nieuwe Auris staat niet op de lijst van volgend jaar.”

Bron: autoweek.nl