KPMG: accu verliest van waterstofcel

Toyota_waterstofauto_5-Toyota-blog1

Als de laadinfrastructuur niet wordt uitgebreid, verliest de EV-accu het van de waterstofcel. Dat concludeert KPMG in zijn Global Automotive Executive Survey 2017.

Volgens het adviesbureau verwacht 60 procent van de beslissers in de autobranche dat het einde van EV-rijden op batterijen in zicht is. KPMG concludeert dit naar aanleiding van gesprekken met ongeveer 800 beslissers bij onder andere autofabrikanten, leveranciers, dealers en financiële dienstverleners. “De elektrische auto die wordt voortgedreven door batterijen vraagt op dit moment te veel van de bestaande infrastructuur”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive.

Toch heeft EV-rijden volgens 80 procent van de ondervraagden op de lange termijn wel kans van slagen, maar dan met behulp van een brandstofcellen, ofwel de waterstofauto. Maar ook dan zijn er nog wat hobbels te nemen, zoals de koeling van het waterstofgas en de veilige opslag ervan in auto’s. Hoewel er op dit moment vrij weinig waterstoftankstations zijn, moet de capaciteit volgens de ondervraagden geen probleem zijn voor de doorbraak van deze techniek.

Connected cars

Als het gaat om de ontwikkeling van EV’s zien de fabrikanten BMW nog steeds als onbetwiste leider, op korte afstand gevolgd door Tesla. BMW wordt ook als koploper gezien bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, gevolgd door Tesla en Honda. Vorig jaar werd BMW in het jaarlijkse rapport ook al tot voorloper betiteld.

Fabrikanten en dealerbedrijven verwachten dat er in de toekomst nauwelijks geld wordt verdiend met de verkoop van voertuigen; ruim 80 procent denkt dat de omzet wordt gehaald uit connectiviteit, door KPMG het ‘digitale ecosysteem’ genoemd. De beslissers denken dat het beschikbaar stellen van één auto met internet meer rendeert dan de verkoop van tien conventionele auto’s.

Bron: automotive-management.nl