FT-86 in Geneve 2011, medio 2012 in de showroom!

De Prius is een icoon. Onze Land Cruiser een beul. En de iQ een ongeëvenaard concept. En daar voegen we binnenkort de Toyota FT-86 aan toe. De auto is méér dan een betaalbare sportauto. Het is een duidelijk statement: We rijden weer zichtbare passie de showroom in!

De Prius is een icoon. Onze Land Cruiser een beul. En de iQ een ongeëvenaard concept. En daar voegen we binnenkort de Toyota FT-86 aan toe. Hij wordt vandaag op deGeneva Motor Show onthuld. De auto is méér dan een betaalbare sportauto. Het is een duidelijk statement. We rijden weer zichtbare passie de showroom in!

Met zijn relatief lange motorkap, hoge taillelijn en ver naar achteren geplaatste cabine brengt de FT-86 II een hommage aan de roemruchte sportauto’s van Toyota als onze2000 GTCelicaSupra en MR2. Hoewel de FT-86 II op Genève officieel nog in de conceptfase verkeert, geeft ‘ie een heel duidelijk beeld hoe de uiteindelijke sportauto er over een paar maanden uit zal zien.

Rijden wordt weer een feest
De achterwiel aangedreven auto is ontworpen om de bestuurder maximaal rijplezier te geven. Hij zal scherp reageren op ook maar de kleinste voet- of handbewegingen van de bestuurder. Versnellen, remmen en sturen zal net als in onze sportauto’s van weleer een feest zijn. De FT-86 II is daarmee een auto waarmee je allereerst vanuit je passie wilt rijden, en niet alleen omdat je moet.
 
F1-technologie
De FT-86 is ontworpen door Toyota’s European Design Development centre, ED2. De kracht en schoonheid van het koetswerk werd door ED2 gekoppeld aan functie en aerodynamica, gebaseerd op F1 technologie. Het resultaat is een gedrongen, gespierde sportauto van nog geen 4,24 meter lang, bijna 1,80 meter breed en slechts 1,27 meter hoog. De wielbasis meet 2,57 meter en maakt de auto wendbaar.

Lichtgewicht hoogtoerige motor
In plaats van te vertrouwen op een grote, zware motor, besloot Toyota de FT-86 II te voorzien van een lichtgewicht, hoogtoerige boxermotor. Voor de transmissie vertrouwt Toyota op een lichtgewicht en compacte handgeschakelde
6-versnellingsbak. De aandrijflijn helpt daardoor mee aan een gunstige vermogens/gewichtsverhouding. En omdat zowel de aandrijflijn als de bestuurder zo ver mogelijk achter de vooras zijn geplaatst, heeft de FT-86 II een uitstekende balans, waardoor de auto niet alleen agiel rijdt, maar ook op hoge snelheden strak blijft sturen en vertrouwenwekkend aanvoelt.

Als alles goed gaat, staat de FT-86 medio 2012 in de showroom.