De brandstof van de toekomst door Toyota.

Wat wordt de brandstof van de toekomst? Deze vraag levert vaak een levendige discussie op. Wordt het elektriciteit? Of toch waterstof? En hoe zit dat eigenlijk met benzine en diesel?

Maatschappij van morgen

We hielden onlangs een pers-event over de brandstoffen van de toekomst. Dit vond plaats in het Louwman Museum. Een prachtige plek waar je honderd jaar autohistorie vindt. En een uitgelezen plek om het over aandrijfvormen van nu én de toekomst te hebben.

Toyota deelde tijdens het event zijn multidisciplinaire visie over waterstof. Daarom hadden we andere partijen uitgenodigd. Waaronder Shell Nederland, TU Delft en RAI Vereniging. Waterstof is in de toekomst namelijk niet alleen een belangrijke brandstof voor duurzame mobiliteit, maar ook een duurzame energiedrager voor de maatschappij van morgen.

toyota_waterstof - toyota_blog

Meindert Schut van BNR Nieuwsradio nam de presentatie op zich. Naast hem de ‘fuel cell sedan’ Toyota Mirai.

Welke brandstof heeft de beste kaarten?

‘Towards Zero Emission’ prijkt op het programma dat aanwezigen overhandigd kregen. Want over één ding zijn alle partijen het wel eens: mobiliteit moet schoner. Zónder enige schadelijke uitstoot. Welke brandstof heeft de beste kaarten?

Elektriciteit – Een goed alternatief voor benzine en diesel. Echter met een beperkte actieradius en lange oplaadtijd. En de ‘supercharger’ van Tesla dan? Laden gaat dan inderdaad een stuk sneller. Maar bedenk wel dat je dan in korte tijd tot 120 kW stroom verbruikt. En dat is bijna net zoveel als 40 huishoudens per dag!

Desondanks speelt volledig elektrisch vervoer in de toekomstvisie van Toyota een belangrijke rol. Maar alleen voor korte afstanden. Zoals ons proefproject met de Toyota i-Road in de Franse stad Grenoble. In de stad is de winst hoog, namelijk een verbetering van de lokale luchtkwaliteit.

Waterstof – Voor de lange afstand zien we meer kansen voor waterstof. Duurzaam opgewekt, maar dat spreekt voor zich. Een tankbeurt is zo gepiept en vervolgens kun je een afstand rijden die vergelijkbaar is met een benzineauto. Maar dan zonder schadelijke uitstoot. Uit de uitlaat komt alleen het onschuldige waterdamp.

Het mooie is dat waterstof in een brandstofcelauto omgezet kan worden in elektriciteit. Wordt de auto niet gebruikt, dan kan de brandstofcel in de toekomst energie leveren aan je woning. Je eigen energiecentrale aan huis, hoe cool is dat?

toyota_waterstof - toyota_blog

De brandstofcelauto van Toyota, de Mirai, mocht uiteraard niet ontbreken.

Benzine – De rol van benzine is nog niet uitgespeeld. Maar dan wel in de vorm van een uiterst efficiënte verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor. Hybride dus. Zoals we al sinds 1997 laten zien met de Toyota Prius. De nieuwste generatie is volgens TNO, ANWB en Travelcard zelfs de zuinigste auto in de praktijk van heel Nederland!

Het toonbeeld van hybride rijden is de nieuwe Prius Plug-in Hybrid. Volledig elektrisch rijden tot 50 kilometer ver en met een snelheid tot 135 km/uur. En deze Prius komt ook met een dak dat uit zonnecellen bestaat zodat de auto zichzelf oplaadt.

Diesel – Wie heeft diesel nodig als je hybride kunt rijden? Een hybride Toyota stoot niet alleen minder CO2 uit, maar ook minder NOx. Deze stikstofoxiden zijn slecht voor de lokale luchtkwaliteit en dus voor jouw gezondheid. Huidige dieselauto’s stoten in de praktijk zelfs vaak meer NOx uit dan de norm voorschrijft. Tot maar liefst 7,5 keer!

Vanaf 2017 moet de uitstoot van NOx door dieselauto’s vanwege regels drastisch omlaag. En vanaf 2020 nog eens. En door alle technische aanpassingen om dit mogelijk te maken, worden ze veel te duur.

toyota_waterstof - toyota_blog

Het antwoord op de vraag wat de brandstof van de toekomst is, leidde tot een levendige discussie.

Mix van aandrijflijnen

Wat is de brandstof van de toekomst? Wat ons betreft is dit een mix van aandrijflijnen. Puur elektrisch voor de korte afstanden, hybride voor de meeste automobilisten en waterstof om zonder schadelijke uitstoot lange afstanden te overbruggen. Voor elke behoefte een eigen brandstof.

Van 1 naar 20 waterstof stations

Overigens kunnen we het niet alleen. We hebben bijvoorbeeld de overheid nodig voor de uitrol van de benodigde infrastructuur voor waterstof. En ook oliemaatschappijen zoals Shell. Die kunnen onderdak bieden aan een punt waar je waterstof kunt tanken. Dat kan reeds in Rhoon, Zuid-Holland. In 2020 moet het aantal waterstofstations in Nederland twintig bedragen. Hier maakt het Nationaal Waterstof Platform zich sterk voor. Toyota is een van de deelnemers.

Wat is volgens jou de brandstof van de toekomst? Laat het ons weten in een reactie hieronder. Zo houden we de discussie levendig. En hopelijk in de toekomst de wereld schoon.

Trending op Twitter

We hebben wat losgemaakt met ons pers-event. Met de hashtag #ToyotaTZE waren we zelfs ‘trending’ op Twitter. Op onze Facebook-pagina vroegen we of waterstof de juiste weg ‘Towards Zero Emission’ is. Maar liefst 66 procent van iedereen die de poll invulde, antwoordde hier positief op. Een warm welkom voor de Toyota Mirai!

bron: blog.toyota.nl