‘Allemaal elektrisch in 2020? Dat is echt te snel.’

Elektrisch Toyota 2020

via blog.toyota.nl > Hoe ziet de automarkt er over pakweg 15 jaar uit? Grote kans dat je daar soms wilde verhalen over hoort. Zo zouden we in 2020 massaal elektrisch rijden. De wens lijkt vader van de gedachte. Maar dat is echt te snel, oordeelt Didier Leroy (foto), president van Toyota Motor Europe.

Toyota bouwde sinds 1997 – toen we de Prius onthulden – al meer dan 3.000.000 Full Hybrid auto’s. Niemand heeft daardoor zo veel ervaring heeft met de combinatie auto’s, elektromotoren en batterijmanagement als wij, stelt Leroy vast.
Zoals het er nu uitziet, zijn er voor de nabije toekomst grofweg drie groene motortechnologieën beschikbaar: een verbrandingsmotor met een elektromotor (Full Hybrid), een auto met alleen een elektromotor (EV) en de brandstofceltechnologie (ook wel waterstof of FCHV genoemd). Het Full Hybrid concept van Toyota is toepasbaar op al die systemen. ‘Het gebruik van alleen een verbrandingsmotor is op lange termijn niet handhaafbaar. Niet alleen omdat het te belastend is voor het milieu, maar ook omdat de fossiele brandstoffen opraken. Het is dan ook verbazingwekkend dat sommige merken daar nog zo stevig op blijven inzetten. Wij komen in 2012 al met een volledig elektrische auto én met een Plug-in Hybrid. Zeg maar een Prius met een stekker.’

‘Toyota is dus op de goede weg. Vanaf 2015 bouwen we Full Hybrids met een brandstofcel. In eerste instantie voor de Japanse markt, maar het is een veelbelovende technologie. Uit de uitlaat van zulke Fuel Cell cars komt alleen pure waterdamp. Belangrijk is wel dat de waterstof ‘groen’ wordt geproduceerd. Maar ook daar wordt aan gewerkt.’
De kans dat we in 2020 allemaal elektrisch rijden, is heel klein. De techniek moet dan eerst nog een paar reuzensprongen maken om elektrische auto’s een volwaardig alternatief te laten zijn. Onder meer gewicht, prijs en de maximale rijafstand zijn nog kritische factoren. Bovendien is de infrastructuur voor het opladen een punt van aandacht.

Wat was de rol van Toyota bij het geaccepteerd krijgen van hybride auto’s? Leroy: ‘Vroeger maakte je een statement als je hybride reed. Dat is veranderd, onder meer met de komst van de Full Hybrid Auris. Die is in Duitsland tot Auto van de Toekomst verkozen. Leuk, maar eigenlijk klopt die titel niet. Het draait bij ons niet alleen om toekomstige CO₂-reductie. In tegenstelling tot de kleine, zuinige diesels, houden onze Full Hybrids namelijk óók rekening met de lucht van vandaag. Je moet weten dat diesels véél meer zeer giftige en gevaarlijke stoffen als NOx, NO en roetdeeltjes uitstoten. De uitstoot van die stoffen is bij Full Hybrids verwaarloosbaar of zelfs ‘nul’ is. De toekomst is bij Toyota al lang begonnen. In 1997.’

Bron: blog.toyota.nl