Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business (2012)

Avensis Wagon Dynamic 2012 business

Autotest, Autoweek: De vorige Toyota Avensis liep alweer mee sinds het najaar van 2008. Hoogste tijd dus voor een facelift om de auto weer bij de tijd te brengen. Dat vond Toyota ook, dus heeft de fabrikant de Avensis tamelijk rigoureus gewijzigd.

Sterker, volgens z’n makers heeft geen Toyota zulke grote tussentijdse wijzigingen gekregen als deze Avensis. Nieuw is een te sterk woord voor de auto, maar Toyota meent dat het maar bitter weinig scheelt. Onze testauto is voorzien van de 124 pk sterke 2,0-liter turbodiesel. Die heeft een hoog koppel, waardoor hij makkelijk presteert. De auto laat zich schakellui rijden. Je hoeft de zesbak nauwelijks te beroeren, zulke lage toerentallen kan hij aan. Vanuit het lage toerengebied pakt de motor fraai op. Dat is mooi, want vanwege het geluid dat de motor dan produceert, is het niet fijn om de naald van de toerenteller laag te houden. Bij 120 km/h in de zesde versnelling wijst die een schamele 1.950 tpm aan, maar daarbij dringt een irritante motorbrom het interieur in, die je doet overwegen om terug te schakelen. Maar dan neemt het verbruik natuurlijk weer toe. In de praktijk blijkt de Avensis 2.0 D-4D-F (de letter F staat voor een roetfilter) een bescheiden innemer van dieselolie.

De Avensis stuurt wat zwaar, maar dat maakt de besturing niet automatisch direct. Ook werkt de bekrachtiging bij snelle links-rechtscombinaties wat tegen. Het onderstel voelt wat straffer aan dan voorheen. De auto heeft een wat meer solide rijgedrag gekregen, zonder dat hij oncomfortabel stuiterig is geworden.

 

Typische Avensis-snit

Aan het binnenste van de Avensis heeft Toyota ook één en ander aangepast. Zo zijn de bekledingsstoffen van de stoelen anders en is de vorm ervan veranderd. Ze geven nu meer steun. De stoel voor de bestuurder kan nog altijd niet ver genoeg tegen de wagenbodem zakken, waardoor je nog steeds het gevoel krijgt op de bok te zitten. Het dashboard kent enkele wijzigingen, maar is nog altijd van typische Avensissnit. Op het gebied van ergonomie, materiaalgebruik en afwerking valt er verder niets aan te merken op het dashboard, maar vrolijk word je niet van de aanblik; het is zo saai van opzet dat het chroomkleurige middendeel en de uit Japans ‘hout’ vervaardigde sierpaneeltjes rondom de versnellingspook je ook niet enthousiasmeren.

Toyota heeft uiterlijk vooral de voorzijde op de schop genomen. De nieuwe Avensis valt te herkennen aan smallere, gemener kijkende koplampen met dagrijverlichting en een grotere luchtinlaat. Verder is de vorm van de mistlampen veranderd. De sedan heeft aan de achterzijde ook vernieuwingen, maar bij de Wagon is aan de achterzijde alles bij het oude gebleven. Ook in z’n nieuwe jas oogt de Avensis tamelijk bonkig en vooral de voorzijde is imposant. De praktisch ogende carrosserie heeft flink wat ruimte te vergeven, zowel voor- als achterin. Je kunt helaas geen volledig vlakke laadvloer tot stand brengen, maar leg je de banken plat, dan kun je 1.609 liter bagage kwijt.

Toyota mikt nadrukkelijk op de zakelijke markt met de uitvoering die het merk hier ten tonele voert. Het geeft de Avensis uit deze test de toevoeging Dynamic Business. Nou, veel zakelijker wordt het niet. Toch heeft de auto een rijke uitrusting. Hij heeft gescheiden klimaatregeling, cruisecontrol, navigatie, elektrisch inklapbare buitenspiegels, vele airbags, een smartkey met startstopknop en voorruitverwarming.

Eindoordeel

De krachtige diesel presteert soepel. De stuurbekrachtiging werkt niet prettig. Een rijke uitrusting verhult niet dat het interieur saai is.

Bron: autoweek.nl