Preventieve check Avensis, RAV4, Auris D-CAT

Ooit een stoepje geraakt waarna de auto niet meer als vanouds spoorde? Of een aanrijding gehad waarna de wagen wat naar rechts of links trok? Grote kans dat je dealer dat probleem heeft opgelost met het uitlijnen van de wielen. Omdat er (vooral uit Amerika) meldingen komen dat dat uitlijnen door de garage niet helemaal conform de richtlijnen is uitgevoerd, halen we nu auto’s terug voor een preventieve check. Het gaat om de RAV4 (gebouwd tussen 11/’05 – 8/’10), de Avensis (11/’08 – 1/’11) en de Auris D-CAT (2/’07 – ’3/11).

Wat is er aan de hand?
Bij het uitlijnen van de wielen, moet een bout van de veerarm van de achterwielophanging met een momentsleutel worden vastgezet. Als dat door de monteur niet op de juiste wijze gebeurt – en de bout dus te vast of juist te los wordt aangedraaid – kan die bout wat last krijgen van roestvorming en/of wat losser gaan zitten. Dat laatste zou kunnen leiden tot duidelijk hoorbare klappergeluiden van de achterwielophanging.
Het gaat dus niet om een fabricagefout, maar om een euvel dat alleen kan ontstaan wanneer een werkplaats bij het opnieuw uitlijnen de specificaties niet zou hebben gevolgd.

Hoeveel gevallen zijn er bij jullie bekend?
In Nederland zijn nog nooit dergelijke problemen bij ons gemeld. Kwestie van goede monteurs die goed worden opgeleid en zorgvuldig werken, vermoeden we. Mocht je wel rare ‘klappergeluiden’ uit je opnieuw uitgelijnde achteras horen, schroom dan niet om je bij je dealer te melden.

En nu?
Toyota haalt nu de betrokken auto’s terug voor een check. Ook de auto’s die (naar ons beste weten) nog nooit zijn uitgelijnd. Better safe than sorry. Alle eigenaren krijgen van ons (op korte termijn) een brief waarin hen de vervolgstappen worden uitgelegd.

Bron: toyota.nl