Avensis maakt sprong vooruit in dynamiek en design

Avensis 2011 new model IAA frankfurt 2012 model

Toyota presenteert op de IAA in Frankfurt de nieuwe Avensis. Hoewel het model gebaseerd is op de huidige generatie, gaat het om een bijna geheel nieuwe auto. De Avensis kreeg namelijk niet alleen een nieuw design maar ook een volledig nieuwe set-up van het onderstel en de stuurinrichting. Dat zorgt voor een aanmerkelijk dynamischer rijbeleving. Bovendien worden voor het interieur van de nieuwe Avensis nieuwe, hoogwaardige materialen gebruikt en is de carrosserie zo versterkt dat het koetswerk stijver en stiller is geworden. De verkoop start medio oktober. Dan worden ook de prijzen bekend gemaakt.

Nieuw, scherp design

Hoewel de wielbasis en buitenmaten van de Avensis gelijk bleven, verschilt de nieuwe generatie duidelijk van zijn voorganger. De totaal nieuw vormgegeven voorkant valt op door de dubbele trapezium grille, smalle koplampen met standaard daytime running lights. Zeker in combinatie met de op de hoek geplaatste mistlampen, heeft de nieuwe Avensis een duidelijk en krachtig front gekregen.

Aan de achterzijde vallen de nieuwe bumper (sedan) en chromen details direct in het oog, net als de nieuw vormgegeven lampenclusters die niet alleen steviger ogen maar ook voor een hogere lichtopbrengst zorgen. Daarnaast staat de Avensis op nieuwe lichtmetalen velgen van 16″, 17″of zelfs 18″.

Aanpassingen geven Avensis dynamiek

Het nieuwe uiterlijk van de Avensis sluit goed aan bij het aangepaste rijkarakter van de auto. Deze is nadrukkelijker gericht op dynamiek en rijplezier dan voorheen. Door aanpassingen aan de stuurinrichting, de set-up van het onderstel én de carrosserie laat de nieuwe Avensis zich aanmerkelijk strakker en dynamischer rijden zonder aan comfort te hebben ingeboet.

Upgrading Avensis

Wie het portier van de Avensis open doet en plaats neemt op (bijvoorbeeld) de bestuurdersstoel, ziet direct dat het dashboard onder handen is genomen. Dat geldt niet zozeer voor de lay-out ervan – hoewel het navigatiesysteem werd vernieuwd en de ventilatieroosters opnieuw werden getekend – als wel voor de gebruikte onderdelen. Het dashboard is opgetrokken uit zachte materialen en kreeg chromen accenten. Verder kreeg het instrumentarium witte wijzers en worden luxere bekledingsstoffen in de Avensis gebruikt, waaronder Alcantara en (geperforeerd) leder. Niet zichtbaar maar wel hoorbaar, is dat Toyota een nieuw soort isolatiemateriaal in de Avensis monteert. Hierdoor wordt het in het interieur nog rustiger en stiller.

Debuut voor Touch & Go Plus

De Avensis-rijder profiteert van de nieuwe generaties multimedia-systemen die Toyota heeft ontwikkeld; de Toyota Touch & Go. Vrijwel elke bestelde Avensis wordt

uitgerust met Toyota Touch; een audiosysteem dat via een groot aanraakscherm kinderlijk eenvoudig kan worden bediend en zaken als de

coverart van een aangesloten iPod of iPhone moeiteloos weergeeft. Wie meer wil, kiest voor de Toyota Touch & Go; een combinatie van het audiosysteem en een 3D-navigatie systeem. Diverse Apps maken het leven nog makkelijker en wie bijvoorbeeld een route wil uitzetten kan dat alvast vanuit zijn computer thuis doen. Maar het kan nóg uitgebreider met de Toyota Touch & Go Plus. Dat systeem beschikt onder meer over een zeer geavanceerde spraakherkenning zodat zelfs adressen op commando kunnen worden ingevoerd. Maar ook het sturen en ontvangen van e-mails behoort met dit systeem tot de mogelijkheden, net als het voorlezen van SMS-berichten, een jukebox die je na het beluisteren van een nummer kunt vragen om gelijksoortige muziek af te spelen en een zeer geavanceerd satelliet navigatie systeem dat niet alleen rekening houdt met de dagelijks files maar ook op het scherm 3D-stadsmodellen en bijzonder punten langs de weg weergeeft.

Nieuwe krachtige 2.0 D-4DF dieselmotor

In de nieuwe Avensis beleeft een nieuwe 124 pk sterke 2.0 D-4DF dieselmotor zijn debuut. De motor is meer dan een evolutie van de even krachtige motor die hij vervangt. Die aanpassingen komen het beste tot uiting in de CO

2-uitstoot: die zakte van 139g/km naar 119 g/km. Niet alleen het motormanagement werd stevig onder handen genomen, maar ook de opbouw van de hele aandrijflijn – waarvoor nu veel lichtere materialen en extreem compacte onderdelen worden gebruikt. Hoewel het maximale koppel van de 2.0 D-4DF dieselmotor gelijk bleef (310 Nm), is het koppel nu over een veel breder toerengebied beschikbaar. Daardoor kan de bestuurder royaal profiteren van de kracht en souplesse van de motor.

bron: toyota.nl