Nieuwe Auris: Meer veiligheid en betere motoren

20150303-04-Nieuwe-Toyota-Auris-nieuwe-motoren-en-veiliger

• Nieuwe 1.2T turbobenzinemotor en 1.6 D-4D turbodiesel
• Toyota Safety Sense: veiliger door actieve veiligheidssystemen
• Krachtiger design en sterk opgewaardeerd interieur
• Ruime keuze: benzine, diesel én hybride met CO2 vanaf 79 gr/km*
• Enige wagon met 14% bijtelling en standaard automaat

De nieuwe Toyota Auris – die vandaag zijn werelddebuut beleeft op de Autosalon van Genève – vervult alle wensen van consumenten die op zoek zijn naar een auto in het C-segment. Twee carrosserieversies – Hatchback en Touring Sports (TS) –, efficiënte benzine- en dieselmotoren waaronder een nieuwe 1.2 turbobenzinemotor en een nóg zuinigere hybride aandrijflijn. Ook het krachtiger design en het opgewaardeerde interieur vallen op. Bovendien is de Auris veiliger dan ooit dankzij nieuwe actieve veiligheidssystemen die Toyota onder de naam Toyota Safety Sense op nagenoeg alle uitvoeringen standaard introduceert. De nieuwe Auris verschijnt in juni bij de Toyota dealer.

Toyota Safety Sense: nieuwe, actieve veiligheidssystemen
Toyota levert op nagenoeg alle modellen (m.u.v. de Auris Comfort) nieuwe actieve veiligheidssystemen onder de noemer Toyota Safety Sense. Toyota Safety Sense is gericht op de actieve veiligheid en omvat onder meer:

• Pre-Collision System (PCS)
• Lane Departure Alert (LDA)
• Auto High Beam (AHB)
• Road Sign Assist (RSA)

Nieuwe 1.2T turbobenzine- en 1.6 D-4D turbodieselmotor
Behalve als Hybrid is de nieuwe Auris leverbaar met de keuze uit meerdere benzine- en dieselmotoren waaronder een gloednieuwe 1,2 liter 85 kW/116 pk turbobenzinemotor en 1,6 liter 82 kW/112 pk turbodieselmotor.
Auris Hybrid: de zuinigste en schoonste
Met een CO2-uitstoot van slechts 79 gr/km* blijft de Toyota Auris Hybrid de zuinigste en schoonste versie. In Nederland handhaaft de Auris daarmee zijn unieke propositie als enige wagon met 14% zakelijke bijtelling en standaard automaat (bagageruimte: 530-1.658 liter). Het brandstofverbruik van de Toyota Auris Hybrid bedraagt 3,5 l/100 km* gemiddeld. Leaserijders kunnen extra verheugd zijn daar Toyota in Nederland extra rijk uitgevoerde en scherp geprijsde lease-uitvoeringen van de Auris op de markt brengt.
Krachtiger design
Zowel de voor- als de achterzijde van de Toyota Auris is ingrijpend gewijzigd. Een ‘redesign’ heeft ervoor gezorgd dat de Auris er breder en krachtiger uitziet en dichter bij het asfalt lijkt te liggen. Dubbele chromen ‘wings’ omsluiten aan de voorzijde het Toyota logo dat prominenter in beeld is. Ze lopen tot in de scherp gelijnde koplampen door en geven de nieuwe Auris zijn zelfverzekerde uitstraling. Nieuw zijn de LED koplampen (standaard op de Lease Pro en Executive) met geïntegreerde LED dagrijverlichting. Ook de achterlichtunits zijn voortaan uitgerust met LED verlichting. Het nieuwe design van de achterbumper geeft ook de achterzijde van de Auris een meer robuuste look. De nieuwe haaienvinantenne zorgt en profil voor een extra stijlvolle dimensie aan zijn dynamische lijnen evenals het nieuwe design van de lichtmetalen 16- dan wel 17-inch velgen.
Interieur verfijnd
Behalve het exterieur van de Auris heeft Toyota ook het interieur grondig vernieuwd. Het instrumentarium kent bijvoorbeeld een sportiever design met tussen de snelheidsmeter en toerenteller een nieuw 4,2-inch TFT kleurenscherm voor de weergave van belangrijke rijgegevens. Zachtere materialen zorgen voor een luxer gevoel en een ander design van de ventilatieroosters, deurhendels en pookknop waarderen het interieur verder op. De stoelbekleding kent eveneens een nieuw design en het interieur is verder verfijnd door de gebruikte materialen en chroomaccenten beter op elkaar af te stemmen. De Auris is leverbaar met een ruime keuze uit carrosseriekleuren waaronder de twee nieuwe stijlvolle metallic kleuren ‘Royal Blue’ en ‘Denim Blue’.
Het nieuwe rijplezier
Behalve het opvallend lage brandstofverbruik van de Auris Hybrid is een ander belangrijk voordeel het nieuwe rijplezier dat de auto biedt. Dankzij de enorme trekkracht vanuit stilstand geniet je als bestuurder van de enorme souplesse in de aandrijflijn. Daarbij hoef je als bestuurder niet te schakelen; het werkt allemaal heel gemakkelijk en simpel. Met name in stads- en fileverkeer zit je hierdoor relaxed achter het stuur. En wanneer de Auris Hybrid volledig elektrisch (nagenoeg geruisloos) rijdt, wordt dit effect alleen maar sterker.

Toyota toont ook waterstofauto: Mirai
De nieuwe Toyota Auris Hatchback en Auris Touring Sports worden vandaag om 12:15 uur onthuld in Hal 4 van de Autosalon van Genève. Ook de nieuwe Toyota Avensis zal dan voor het eerst aan het publiek getoond worden. Verder beleeft de fuel cell sedan Toyota Mirai zijn Europese debuut.

* Voorlopig homologatiecijfer.
Motorengamma:

Vermogen Koppel Verbruik CO2-uitstoot Top 0-100
1.2T 6-bak (CVT) 85 kW (116 pk) bij 5.200-5.600 tpm 185 Nm bij 1.500-4.000 tpm 4,7 l/100 km (CVT: 4,6 l/100 km) 109 gr/km (CVT: 106 gr/km) 200 km/uur 10,1 sec.
1.3 VVT-i 6-bak 73 kW (99 pk) bij 6.000 tpm 128 Nm bij 3.800 tpm 5,4 l/100 km 125 gr/km 175 km/uur 12,6 sec.
1.8 Hybrid CVT 100 kW (136 pk) 142 Nm bij 2.800-4.400 tpm 3,5 l/100 km* 79 gr/km* 180 km/uur 10,9 sec.
1.4 D-4D 66 kW (90 pk) bij 3.800 tpm 205 Nm bij 1.400-2.800 tpm 3,4 l/100 km 89 gr/km 180 km/uur 12,5 sec.
1.6 D-4D 82 kW (112 pk) bij 4.000 tpm 270 Nm bij 1.750-2.250 tpm 4,1 l/100 km 104 gr/km 190 km/uur 10,5 sec.

Bron: blog.toyota.nl