YUKÕ: het superslimme autodeelprogramma van Toyota

yuko-toyota-yaris-blogpost3-1024x576

Autodeelprojecten: je hoort en ziet ze steeds vaker. Ook Toyota start nu met een eigen autodeelproject, genaamd YUKÕ. Met YUKÕ hebben we een primeur in handen: we zijn namelijk het eerste automerk in Europa dat hybride auto’s gebruikt voor een autodeelproject!

‘Let’s go’

YUKÕ staat voor ‘Let’s go’ en laat mensen genieten van een hybride auto zonder de auto daadwerkelijk te bezitten. YUKÕ-deelnemers kunnen rijden met diverse hybride modellen van Toyota; de Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Prius Hybrid en op later termijn zelfs met onze nieuwe C-segment crossover-coupé: de C-HR Hybrid.

YUKÕ: het superslimme autodeelprogramma van Toyota

Dublin (Ierland) en Forlì (Italië)

Toyota heeft onderzoek gedaan naar geschikte locaties om het autodeelproject te testen. Er is gekeken naar de economie, ligging, infrastructuur en luchtverontreiniging. Vooral dat laatste is een probleem in grotere steden. Dublin (Ierland) en Forlì (Italië) kwamen als interessante locaties uit de bus. We namen contact op en de lokale overheid ontving ons met open armen, alsof ze hier al jaren op aan het wachten waren. In deze steden zijn zogeheten YUKÕ Toyota Car Clubs opgezet waar mensen zich kunnen aanmelden voor deelname.

Uitbreiden

Bij wijze van proef gaan er vijftien auto’s in Dublin en zeven in Forlì rijden. “We beginnen klein om de kansen van het project te onderzoeken, maar hebben de ambitie om in de komende jaren meer voertuigen in te zetten in andere Europese steden”, zegt Mark Adams, Vice President Consumer One & New Mobility. In Dublin staan exemplaren van de Yaris, Auris en Prius op gebruikers te wachten. In Forlì verschijnen zeven Toyota Yaris Hybrids op de weg.

YUKÕ: het superslimme autodeelprogramma van Toyota

Eenvoudig en superslim

Het principe van een autodeelprogramma is heel eenvoudig, maar tegelijkertijd ook superslim. Je bezit geen auto en hebt dus niet de lasten van belastingen en onderhoudskosten. Je betaalt simpelweg alleen wanneer je een auto nodig hebt. Dankzij de hybridetechnologie van Toyota is het nog voordeliger, want de aandrijflijn is superzuinig. Je verbruikt dus nauwelijks brandstof, helemaal als je in steden rijdt.

YUKÕ: het superslimme autodeelprogramma van Toyota

Hybride vooral in steden interessant!

Maar waarom zijn hybride auto’s dan vooral in steden zo aantrekkelijk voor autodeelprogramma’s? Voor het antwoord halen we even de resultaten erbij van een recente onafhankelijke studie van de Universiteit van Rome. Uit dat onderzoek bleek dat onze nieuwe Prius veel langer volledig elektrisch kan rijden dan de twee kilometer die wij in de brochure van de Prius melden. In de praktijk (in stedelijk verkeer) kun je die twee kilometer zelfs met gemak vertienvoudigen!

Nooit stekkeren

Uit het onderzoek bleek dat de bestuurders gemiddeld 62,5 procent van de totale afstand met een uitgeschakelde brandstofmotor hebben gereden. Gelijk aan 23 kilometer! Op een afstand van 37 kilometer is dat uitzonderlijk veel. En vergeet niet: je hoeft met een hybride nooit te stekkeren. Met een hybride Toyota geniet je van veel rijplezier en een laag brandstofverbruik. Wat dat betreft is het zo raar nog niet dat er wereldwijd al meer dan 9 miljoen mensen in een hybride Toyota rijden.

YUKÕ: het superslimme autodeelprogramma van Toyota

Bron: blog.toyota