Weer niets aan de hand maar toch een recall voor controle?

recall Toyota 2012 ned

Gaaap zeggen wij… weer een recall van Toyota? Onzin? Nja oordeel zelf. > Via blog.toyota.nl > Toyota geeft de hoogste prioriteit aan klantentevredenheid en productkwaliteit. Daarom: rijd je het oude model Avensis met een 1.6 of 1.8 benzine motor? Of een Prius van de vorige generatie; de Prius II? Dan wel een Corolla die gebouwd is tussen juli 2001 en april 2004? Dan ontvang je van ons binnenkort een brief met het verzoek om met je auto naar je Toyota-dealer te komen. In de Corolla en Avensis kijken we dan de stuuras na en in de Prius de stuuras en de waterpomp – mocht deze nog niet vervangen zijn.

Om welke auto’s gaat het precies?
Corolla                                         6 juli 2001 – 31 maart 2004
Avensis 1.6 en 1.8 benzine           21 augustus 2002 – 14 oktober 2008
Prius II                                         4 juni 2003 – 27 maart 2009

Wat is er aan de hand met de stuuras?
Bij normaal gebruik van de auto helemaal niets. Maar het uiteinde van de stuuras in de hierboven genoemde Corolla, Avensis of Prius kan last krijgen van slijtage als het stuur op zeer lage snelheden zeer regelmatig heel hard tot aan de maximale stuuruitslag wordt gedraaid. In dat geval kan het zijn dat het uiteinde van de stuurstand speling gaat vertonen. De stuurwieloverbrenging kan daardoor losser aanvoelen. Ook zou je bij het sturen een ratelend geluid kunnen horen.

Ik rijd een Avensis diesel. Waarom roepen jullie mijn auto niet terug?
In de Avensis met een dieselmotor is een andere type stuuras gebruikt. Deze valt buiten de terugroepactie.

Zijn er meldingen of ongelukken bekend?
Tweemaal een ‘nee’. Als importeur van Toyota in Nederland zijn ons geen meldingen van problemen met de stuuras bekend. Ook zijn er geen ongelukken gemeld – ook niet internationaal.

Wat is er aan de hand met de waterpomp van de Prius II?
De aandrijflijn van de auto wordt gekoeld door een elektrisch aangedreven waterpomp. Als deze waterpomp onverhoopt stopt met werken, lichten op het dashboard verschillende waarschuwingslampjes op. Ook bestaat een kleine kans dat het hybride systeem zichzelf dan uitschakelt om extra warmteontwikkeling te voorkomen. Dat past niet bij de standaard die wij hanteren en daarom vervangen we de waterpomp nu pro-actief. Wie al een nieuwe waterpomp in zijn Prius II heeft, wordt hiervoor niet opgeroepen.

Zijn er meldingen of ongelukken bekend?
Ook hier geldt: tweemaal nee. Wij hebben in Nederland geen meldingen van problemen ontvangen, dan wel van ongelukken gehoord die met een defecte waterpomp verband houden.

Moet ik nu meteen mijn dealer bellen voor een afspraak?
Nee. Van Toyota ontvangt u vanzelf een brief. Daarin staan de vervolgstappen uitgelegd.

En wat als ik nou het idee heb dat mijn auto ook een van de twee genoemde problemen heeft?
Dan is het natuurlijk raadzaam om de dealer wél meteen te bellen.

Wat kost de recall mij?
Vanzelfsprekend neemt Toyota alle werkplaatskosten voor haar rekening.