Toyota: zuinigste auto in elk segment

Zuinigste auto in elke klasse

Toyota gaat met een compleet nieuwe en zeer belangrijke ontwikkelingsstrategie de toekomst tegemoet en wil daarbij zijn modellen vooral zuiniger laten worden. Het einddoel is in elk segment de meest zuinige auto aan te bieden.

Een belangrijke term die de komende tien jaar en wellicht langer het gezicht van Toyota gaat bepalen: Toyota New Global Architecture of TNGA. Het staat voor een nieuwe platformstrategie waarmee het merk de ontwikkelings- en bouwkosten tot 30 procent omlaag wil halen. Het gaat om delen van platforms, globaal meer dezelfde onderdelen gebruiken en het toepassen van allerhande technieken om auto’s zuiniger te maken. De eerste auto die volgens dit principe ontwikkeld wordt, is de nieuwe Prius, die gepland staat voor 2015. Voor de Tokio Motor Show spraken we met Mitsuhisa Kato, Executive Vice President van de Toyota Motor Company (TMC). Hij gaf aan dat gewichtsbesparing en zuinigheid belangrijke pijlers van TNGA zijn. “Op het gebied van gewichtsbesparing lopen we duidelijk achter op de concurrentie en dus zal daar de komende tijd de prioriteit liggen. Met behulp van materialen als aluminium en koolstofvezel wil ik de komende jaren 10 tot 20 procent gewichtsreductie bewerkstelligen.” Alleen deze stappen zijn natuurlijk al goed voor een lager verbruik, maar Kato denkt ook dat er motorisch nog veel te halen is. “Neem de 1.8 benzinemotor uit de Prius. Deze heeft op dit moment een rendement van 38,5 procent. De rest van de energie  voornamelijk in de vorm van hitte. Ik wil dat naar 40 procent halen en daarmee win je alweer een paar procent. Door deze en andere maatregelen kunnen we naar mijn mening onze modellen tot 10 procent zuiniger maken dan ze nu al zijn. Ons einddoel is in ieder geval in elk segment de zuinigste auto hebben.”

Door gebruik te maken van gedeelde platforms in verschillende segmenten kunnen vervolgens ook de ontwikkelingskosten omlaag. TMC gaat hierbij geen onderscheid maken tussen Lexus en Toyota. “Het kan goed zijn dat we een nieuw platform voor beide merken inzetten. Hierbij zullen we overigens wel topdown werken. Een platform dat we voor een Lexus ontwikkelen zal wellicht ook voor een nieuwe Toyota gebruikt worden, maar niet andersom.”

Bron: autoweek.nl