Toyota zeker klaar voor 2015

Grafiek-CO2-uitstoot-art Toyota

Via blog.toyota.nl > Deze week was in het nieuws dat een aantal autofabrikanten nog even flink moeten doorhalen om aan de CO2-normen te voldoen. “Jullie ook?”, was de vraag die we dus verschillende malen kregen. Het antwoord staat hierboven. Neen, dus. Wij voldoen al ruimschoots aan de emissienormen voor 2015.

Sterker, volgens het nieuwe rapport van het European Environment Agency (EEA) zat Toyota vorig jaar al onder de CO2-normen van 2015. Maar we kunnen ons voorstellen dat bovenstaande grafiek sommige “conculega’s” lichtelijk zenuwachtig maakt. Die moeten die komende paar jaar de uitstoot van hun auto’s nog met de helft (…) terugbrengen. Over uitdagingen gesproken.

De CO2 uitstoot van Toyota is belachelijk goed: geen ander merk komt ook maar in de buurt van de uitstoot van de door Toyota in Europa verkochte modellen.In dit rapport kijkt het EEA naar de gemiddelde CO2-emissie van merken en de eventuele weg die ze moeten afleggen om aan de normen van 2012 te voldoen. De gegevens hebben betrekking op 12,4 miljoen auto’s, dat is 94 % van het totaal dat verkocht is (in 2010).

Bij de berekening wordt gekeken naar de CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s van een merk of fabrikant. De norm van 2015 ligt op gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer. Overigens krijgen de merken de tijd: in 2012 moet 65% van de auto’s aan deze norm voldoen, in 2013 75% en in 2014 gaat het om minimaal 80 %.

Toyota is er al helemaal klaar voor met een gemiddelde van 129 gram CO2/km. Aardig om te weten: ook het gewicht van de auto speelt een rol bij alle berekeningen. Toyota blijkt ondanks relatief zware auto’s (1.336 kilo) toch heel gunstig te scoren met de CO2-uitstoot. Dat komt voor rekening van de hybridemodellen. Het EEA stelt vast dan 11% van alle Toyota’s zelfs minder dan 100 gram CO2/km uitstoot! In Nederland is dat dankzij de stevige verkoopcijfers van de Full Hybrid Auris en Prius zelfs nog (veel) meer.

CO2
CO2 wordt gezien als een mogelijk broeikasgas, wat invloed heeft op de temperatuur op aarde. Elke liter brandstof heeft een vaste hoeveelheid CO2 die bij verbranding in de lucht komt (benzine 2,39 kilo en diesel 2,67 kilo). De enige manier om de CO2-uitstoot te verminderen is dus het brandstofverbruik te verlagen.