Toyota werkt aan veel zuiniger hybrides

toyota-halfgeleider 2014

Dankzij een nieuwe uitvinding kan Toyota hybride modellen nóg efficiënter maken. Een in eigen huis ontwikkelde elektronische halfgeleider van siliciumcarbide, die wordt toegepast in de regeleenheid van hybrides en elektrische auto’s zorgt ervoor dat het brandstofverbruik met 10% daalt. De nieuwe elektronische siliciumcarbide (SiC) halfgeleider van Toyota kent bovendien minder energieverlies tijdens het in- en uitschakelen dan de nu toegepaste halfgeleiders en is daardoor veel efficiënter. De bobine en de condensator – die ook onderdeel zijn van de regeleenheid – kunnen kleiner worden. Daardoor kan de regeleenheid zelf afslanken tot maar 20% van zijn huidige grootte.

20140522-02-PCU-met-oude-links-en-nieuwe-rechts-SiC-power-semiconductorsRegeleenheden spelen een belangrijke rol in hybride- en andere elektrisch aangedreven auto’s. Ze leveren energie van de batterij aan de motor en bepalen de snelheid van de auto. Bovendien geleiden ze energie die tijdens het remmen vrijkomt naar de batterij, die de energie vervolgens opslaat. Regeleenheden zijn echter ook verantwoordelijk voor een kwart van het totale energieverlies van het elektrische deel van de aandrijflijn. En daar weer 20% van komt op het conto van de elektronische halfgeleider.

20140522-01-Silicon-rechts-en-SiC-links-power-semiconductOm het brandstofverbruik van hybrideauto’s verder te optimaliseren, is het belangrijk om verbeteringen aan te brengen aan de halfgeleider. De conventionele verbrandingsmotor en de elektromotor werken immers constant samen. En dat is precies wat Toyota gedaan heeft. De halfgeleider is ontwikkeld met Toyota’s dochter Denso Corporation en Toyota Central R&D Labs., Inc. (Toyota CRDL) en wordt binnen een jaar op de openbare weg getest. Toyota onderzoekt al sinds de jaren tachtig de mogelijkheden van siliciumcarbide. In 2007 ontwikkelde het samen met Denso en Toyota CRDL de eerste elektronische halfgeleiders van siliciumcarbide.

Bron: auto.blog.nl