Toyota opnieuw meest waardevolle merk

Toyota meest waardevolle merk 2011

Het jaarlijkse lijstje met waardevolle merken is ook nu weer openbaar gemaakt door marktonderzoeksbureau Millward Brown. Overall winnaar dit jaar is Apple, om duidelijke redenen. Kijken we naar de automerken, dan is te zien dat Toyota de #1-positie wederom heeft gepakt en daarmee BMW -de nummer één van vorig jaar- naar de tweede plek heeft verstoten.

Alle terugroep-perikelen en de welles/nietes discussie rondom de hangende gaspedaaltjes heeft er dus niet voor gezorgd dat het Japanse merk er qua waarde veel op achteruit ging. Sterker nog: ze gingen met 11% omhoog en daarmee schoppen ze de Teutoonse autobouwer van hun plekje. Volgens deze BrandZ Top100 is het Japanse merk 24,2 miljard dollar waard, BMW volgt op de voet met 22,4 miljard en Mercedes zou een waarde van 15.3 miljard dollar hebben. In de algemene top 100 komt Toyota binnen op een 27e plek. De top-10 automerken die volgens de formule van Millward Brown de meeste marktwaarde hebben:

1. Toyota 24.2 miljard dollar

2. BMW 22.4 miljard dollar

3. Mercedes 15.3 miljard dollar

4. Honda 14.2 miljard dollar

5. Porsche 12.4 miljard dollar

6. Nissan 10.1 miljard dollar

7. VW 7.4 miljard dollar

8. Ford 7.4 miljard dollar

9. Audi 3.8 miljard dollar

10. Lexus 3.7 miljard dollar

Bron: autoblog.nl