Toyota nog steeds meest waardevolle merk

Na een paar lastige jaren is Toyota er weer helemaal bovenop. Het Japanse verdedigt met succes z’n koppositie als ’s werelds meest waardevolle automerk.

De merkwaarde van Toyota steeg dit jaar met zes procent naar bijna 26 miljard (25.979.000.000) dollar, waarmee het Japanse merk z’n nummer 1-positie consolideert. In 2010 en 2011 had Toyota last van de mega-gaspedaal-terugroepactie ende natuurrampen in het thuisland, wat de waarde van het concern deed dalen met in totaal bijna drie miljard dollar.

Nummer 2 en 3 van 2012, BMW en Mercedes, zakten naar respectievelijk plaats 3 en 4 en zagen landgenootVolkswagen voorbij steken. Het Duitse merk (dus niet het hele VW-concern) maakte een sprong van liefst 33 procent ten opzichte van vorig jaar.

De lijst met meest waardevolle merken wordt opgesteld door Brand Finance op basis van het bedrag dat bij verkoop van het merk betaald zou moeten worden, de zogenaamde ‘royalty rate’. Die hangt af van de huidige waarde van het merk en de winstverwachtingen voor de toekomst.

Merkwaarde is volgens David Haigh, CEO van Brand Finance, niet hetzelfde als ‘brand power’ (de kracht/uitstraling van een merk). Als het daarom gaat, is Ferrari de absolute nummer één – niet alleen bij de automerken maar bij alle merken wereldwijd. De merkwaarde van Ferrari is 3,6 miljard dollar, waarmee het slechts de 22e plaats inneemt op de merkwaardeladder.

De Top 15 van ’s werelds meest waardevolle automerken ziet er als volgt uit. De waarde is uitgedrukt in miljarden Amerikaanse dollars. Tussen haakjes de positie van 2012.

1.     (1) Toyota             26,0

2.     (4) Volkswagen      23,7

3.     (2) BMW                23,2

4.     (3) Mercedes-Benz  20,3

5.     (5) Ford                 19,6

6.     (7) Nissan              17,6

7.     (6) Honda              16,1

8.     (8) Porsche            11,2

9.     (9) Hyundai             8,7

10.  (10) Renault             8,4

11.  (11) Peugeot            6,6

12.  (13) Chevrolet          6,0

13.  (16) Fiat                  5,8

14.  (14) Audi                 5,5

15.  (12) Kia                   5,4