Toyota levert eerste waterstof bus

In de basis is de techniek van deze bus en de Mirai gelijk. Dat betekent dat waterstof en zuurstof (die uit de lucht wordt gehaald) in een zogeheten fuel stack samen voor elektriciteit zorgen. (Filmpje.) Uit de uitlaat komt alleen waterdamp. Daarom ook is waterstof in principe de meest duurzame brandstof die we kennen, mits het groen wordt opgewekt, natuurlijk.

Het tanken van waterstof duurt net zo lang als het tanken van een willekeurige andere bus. Daarna kan de waterstofbus zo’n 150 kilometer ver – en dus zonder uitstoot van welke schadelijke stof ook – rijden. En dat is, zo begrepen wij van onze Japanse collega’s, ‘bij intensief gebruik, met passagiers aan boord én de airconditioning aan’.

Toyota heeft de bus bovendien geschikt gemaakt om als superschoon noodaggregaat te dienen bij rampen. De twee fuel stacks van de bus, kunnen namelijk ook elektriciteit leveren zonder de wielen aan te drijven. De bus kan dan bijvoorbeeld een schoolgebouw maar liefst 5 dagen van stroom voorzien, zonder waterstof te tanken.

Bron: blog.toyota.nl