Toyota en lego? Zo slim!

fullhybridtech_full lego bouwstenen

Waarom telkens opnieuw het wiel uitvinden? Zonde van de tijd en het geld. En dus bouwen we waterstofauto’s, volledig elektrische auto’s, Plug-in Hybrid auto’s en Full Hybrid auto’s op hetzelfde technologische basisprincipe. Dat klinkt logisch. Maar we zijn we het enige merk dat dat doet. Simpelweg omdat alleen wij daartoe in staat zijn.

De concurrentie kwam niet meer bij bij het zien van de Full Hyrbid techniek die we in 1997 aan de wereld lieten zien. Maar de techniek van twee verschillende krachtbronnen die gezamenlijk of los van elkaar een auto aandrijven, was niet alleen innovatief, maar ook visionair. We hadden namelijk een aandrijflijn gebouwd die je naar hartelust kon aanpassen. Een soort Lego-pakket dus. Want of je het systeem nu koppelt aan een motor op benzine, waterstof, houtsnippers of desnoods pepermuntjes: de basis blijft identiek.

Elektriciteit als basis voor 4 aandrijflijnen
De Full Hybrid Toyota Prius, Prius Plug-in Hybrid Concept, Electric Vehicle Prototype en de Fuel Cell Hybrid Vehicle (FCHV) met brandstofcel rijden dan ook rond met dezelfde elektrische aandrijving. Het gaat om een (permanent magneet synchroon) elektromotor met elektronische regeling. In de Prius levert deze motor 60 kW, in de Toyota iQ EV concept 47 kW. Kwestie van aan de knoppen draaien.
Toch zijn er wel verschillen. Bij de Full Hybrid Toyota Prius komt de elektriciteit voor de aandrijving namelijk uit een compacte Nikkel Metaalhydride (NiMH) batterij. De Prius Plug-in Hybride Concept – waarvan op dit moment zeshonderd testauto’s wereldwijd rondrijden – is voorzien van een lithium-ion-batterij die via ieder normaal 220V stopcontact kan worden opgeladen. De Fuel Cell Hybrid Vehicle (FCHV) rijdt ook op elektriciteit, maar die wordt geproduceerd door een brandstofcel waarin waterstof samen met zuurstof wordt omgezet in water. De FCHV stoot daardoor alleen waterdamp uit. De iQ EV concept car is de vierde auto in de serie. Bij iQ op stroom zorgt een grotere, revolutionair dunne lithium-ion-batterij in de bodemplaat voor de stroom.