Rijtest C-HR Autorai: Puur genieten!

2017-Toyota-C-HR-7-1600x975

En jij dacht dat de Prius opvallend getekend is? Kijk dan maar eens goed naar de C-HR, Toyota’s nieuwe compacte crossover. Van SUV naar WOW, zegt Toyota in zijn reclame-uitingen. Van die pay-off maken wij graag gebruik, want ook na onze rijtest klopt-ie als een bus

Het mag allemaal wel wat spannender. Dat is de wens van Toyota-topman Akio Toyoda. We zien het meteen voor ons: Akio achter zijn bureau, in zijn reusachtige kantoor op de topverdieping van het Toyota-hoofdkantoor in Toyota City. Voor hem een rijtje techneuten en designers die wat ongemakkelijk naar de vloer kijken. Zweetdruppeltjes op hun voorhoofd.

Goed, maar spannend?

Akio zegt tevreden te zijn met de betrouwbaarheid van Toyota’s. En het design en de rijeigenschappen zijn goed. Maar spannend? Nee, dat niet. Vooral die gekke Europeanen willen alles dynamisch. En hij staart zijn medewerkers indringend aan. Die beginnen zich nu echt ongerieflijk te voelen en kijken elkaar meewarig aan. Dan vraagt Akio vriendelijk (volgens mij is hij niet het type baas dat commandeert of buldert) of ze dit wellicht kunnen veranderen.

Geboorte van de C-HR Concept

De techneuten en designers schuifelen nederig – en met hun hoofd nog altijd gebogen – achterwaarts naar de deur van het kantoor en roepen meerdere malen ‘hai’. En dan gaan ze aan het werk. En hoe! Ze schakelen de hulp van Toyota’s Europese designcenter in Nice in. Die samenwerking krijgt vorm op de Paris Motor Show van oktober 2014. Hier maakt de Toyota C-HR Concept zijn werelddebuut, een driedeurs crossover met inderdaad een spannend design. De nadrukkelijke wens van Akio heeft blijkbaar wat losgemaakt.

Duidelijk lef

Een jaar later op de IAA in Frankfurt trekt Toyota het doek van de tweede versie. Die staat dichter bij het productiemodel, maar ziet er nog net zo gewaagd uit. Nu als vijfdeurs en met achterste deurgrepen die opgaan in het design, zoals de Alfa Romeo 156 ook had. Zou Toyota dan toch? En ja hoor. In maart 2016 laten de Japanners op de Autosalon van Genève het productiemodel zien. En die is nog net zo opmerkelijk getekend. Toyota toont duidelijk lef.

Coupé High Rider

De afkorting C-HR staat voor Coupé High Rider. En inderdaad: je zit tamelijk hoog. Máár beslist niet op de bok. Eigenlijk een heel fijne positie. De sterk aflopende daklijn (als van een coupé) doet het ergste vrezen voor de hoofdruimte achterin, maar dat valt alleszins mee. Je kunt geen hoed op zetten (en waarom zou je), maar iemand van ruim 1,80 meter lang zit heel behoorlijk.

Echt genieten

Ook de beenruimte achterin is in orde. De raampjes zijn klein. Tel hier de brede C-stijl bij op en het is aan te raden lifters te vragen of ze geen last van claustrofobie hebben alvorens ze achterin mee te nemen. Iemand anders vindt het juist sfeervol en voelt zich geborgen. Kleine kinderen die graag naar buiten kijken, moeten hun nek uitsteken om wat van de buitenwereld te zien. Als ze groot zijn, kopen ze maar een eigen auto, denkt de ouder ongetwijfeld, want van inruilen is geen sprake. Voorin is het namelijk pas echt genieten.

Knuffelmuur

Toyota claimt bijvoorbeeld veel aandacht aan het interieur te hebben besteed. Dat geloven we direct. Wie wel eens in de huidige Avensis gezeten heeft, weet dat Toyota op dit vlak stappen heeft gemaakt. En we weten niet welk materiaal voor het stuurwiel is gebruikt, maar je zou er een knuffelmuur van kunnen maken, zo prettig voelt het aan. En dat geldt eigenlijk voor heel veel oppervlakken. Nu begrijpen we waarom Toyota’s Europese designcenter het ‘sensuele oppervlakken’ noemt.

Prince-fans opgelet
Het interieur is verder leuk vormgegeven. Ja, spannend zelfs. Bijvoorbeeld de goed zittende sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun. En – Prince-fans opgelet – het dieppaarse diamantpatroon van de portierbekleding. Maar bijvoorbeeld ook de nappaleder-achtige afwerking van de bovenkant van het dashboard. Ziet er heel stijlvol uit. Het middelste gedeelte van het dashboard is naar de bestuurder gericht. Net zoals je dat aantreft in een BMW 3 Serie uit de jaren tachtig. Het digitale klokje rechts van het display lijkt hier trouwens ook rechtstreeks vandaan te komen.

Porsche 911

Akio Toyoda wilde behalve een spannender design ook spannender rijeigenschappen. Niet zoals in een oude (pardon, klassieke) Porsche 911 die zowat in elke bocht uitbreekt, maar in de zin van meer rijplezier. Ook hierin slaagt Toyota. De C-HR is de leukst rijdende Toyota van dit moment, op de GT86 na. De auto blijft lang stabiel, ook op hogere snelheid. En in snel genomen bochten rolt de koets nauwelijks. De besturing is direct. En wat verder opvalt, is hoe gemakkelijk en easy de Toyota rijdt. Schakelen met de zesbak gaat soepel en trefzeker. En altijd is er comfort. En rust, want vanbinnen blijft het aangenaam stil.

Populairste motor

De 1.2 Turbo voldoet prima. Een vermogen van 85 kW (116 pk) is op papier niet bijster veel, maar de gretigheid en rust waarmee de viercilinder aan het werk gaat, maakt veel goed. Ook fijn is dat het motorgeluid op de achtergrond blijft. Niet zo gek dus dat Toyota Nederland verwacht dat dit de populairste motor wordt en niet de 1.8 Hybrid met 90 kW (122 pk). Een automaat (CVT, standaard op de Hybrid) is leverbaar, evenals vierwielaandrijving. Wat altijd aanwezig is, zijn de vijf actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense. Hieronder adaptieve cruise control, een Pre-Collision System met voetgangersdetectie en Lane Departure Alert. Keurig.

Meer in balans

Toyota hoopt dat de C-HR ook kopers trekt die niet eerder in een Toyota reden. Dat zou zomaar kunnen, want voor Toyota-rijders is het design wellicht iets té spannend. Toch adviseer ik ook deze groep de auto in het echt te bekijken. Het design is meer in balans dan de foto’s wellicht doen vermoeden. Vooral in een rustige kleur als Havana Brown metallic. Wil je liever opvallen? Kies dan voor het spannende Hydro Blue metallic in combinatie met matzwarte 18-inch lichtmetalen velgen.

Toyota levert zijn nieuwe crossover C-HR voor prijzen vanaf 25.250 euro, inclusief kosten rijklaar maken. De Toyota C-HR laat overigens duidelijk merken dat hij veel meer vermogen aankan. Het is het wachten op een sterkere versie, wellicht met 110 kW (150 pk) en onder de naam Gazoo, van Toyota Gazoo Racing. Maar daarover wil Toyota nog niks kwijt. Spannend!

Bron: autorai.nl