Overdreven weer hoor…

2003-Camry

Maar toch wel netjes dat ze het doen. Zie hier het verhaal via blog.toyota.nl>De kans dat het gebeurt is marginaal, statistisch gezien ongeveer een tiende promille. Maar toch. Als je een Toyota Camry hebt die geproduceerd is tussen 1 juni 2004 en 31 januari 2005, kan het zijn dat de krukaspoelie van je motor stuk gaat. Als dat gebeurt, valt de aandrijving van de stuurbekrachtiging, airconditioning compressor, en dynamo weg. En dat vinden wij reden genoeg om alle krukaspoelies (uit de hierboven genoemde serie) te controleren en – indien nodig – te vervangen. Vanzelfsprekend zijn de werkplaatskosten geheel voor onze rekening.

De krukaspoelie is – kort door de bocht gesteld – een klein wiel (zie de cirkel in de tekening onder) dat uit de motor steekt en met een V-snaar zorgt voor de aandrijving van een aantal onderdelen. Naar nu blijkt is in een aantal gevallen de rubberen demper (zie de twee elipsen in de tekening onder) van de poelie onvoldoende verlijmd geweest. Als dat het geval is, kan de poelie stuk gaan.

Krukaspoelie van de Lexus RX 300 en de RX 300
Dat kapot gaan gaat overigens niet ineens, maar is een geleidelijk proces en zorgt voor zo’n stevig en ongewoon geluid dat je waarschijnlijk uit eigener beweging de garage wel bezoekt.

Blijf je met een kapotte krukaspoelie rondrijden, dan gaat het rode lampje van dynamo branden. Dat lampje heeft het symbool van de accu. Houd er wel rekening mee dat het sturen met een kapotte krukaspoelie veel zwaarder zal gaan. Het is daarom raadzaam vreemd lawaai uit het vooronder niet te negeren en direct de dealer te bezoeken.

Als je een auto uit de betrokken serie hebt – in Nederland rijden er zo’n 20 van rond – ontvang je van ons vanzelf bericht over de vervolgstappen. Mocht je in de komende tijd geen brief ontvangen maar twijfelen of jouw Camry ook zo’n krukaspoelie heeft, bel dan gerust met het Toyota Informatie Centrum: 0800 0369.

Bron: toyota.nl blog.toyota.nl