Onder de hamer: oude Toyota duurder dan nieuwe Ferrari

Vanaf 1964 kon men in Nederland een Toyota bij de dealer kopen. Het waren modellen zoals de Corona en Corolla. In de daarop volgende tientallen jaren stond de naam Toyota op de Nederlandse markt synoniem voor goede auto’s, uitgebracht in de lagere marktsegmenten. Niet bepaald auto’s waar tal van verzamelaars warm voor lopen.

Super sportwagen

Dat Toyota ook heel andere auto’s maakte kon men op het witte doek zien. In de film You only life twice uit 1967 reed James Bond (mee) met een Toyota 2000GT. De auto wordt beschouwd als de eerste Japanse ‘super sportwagen’. Van deze sportwagen zijn er niet veel gemaakt, zo’n 350 stuks. Op de Amerikaanse markt waren de Toyota’s duurder dan een Jaguar E-Type coupe en een Porsche 911. Onder serieuze verzamelaars bestond lange tijd beperkte belangstelling voor de 2000GT. Er waren zeker liefhebbers voor, maar de prijzen die men bereid was voor de auto te betalen bleven aan de bescheiden kant. Kort voor 2000 werden deze auto’s voor minder dan 50.000 pond (omgerekend 80.000 euro) op veilingen verkocht.

Miljoen

De laatste jaren neemt de belangstelling voor de sportwagen van Toyota sterk toe. De prijzen lopen langzaam op in de richting van een miljoen dollar. Wellicht komt dat ook door het veranderde imago van de Japanse fabriek, dat met Lexus een vaste plaats in het hogere marktsegment heeft veroverd. Vijf jaar geleden werd een 2000GT nog 176.000 euro geveild, omgerekend was dat 225.000 dollar. RM Auctions verwacht dat de Toyota 2000GT die het veilinghuis eind april aanbiedt, 650.000 tot 850.000 dollar zal kostten. Daarmee is de oude Toyota tweemaal duurder dan een nieuwe Ferrari.

Bron: Telegraaf.nl