Nieuw bouwframe voor helft van Toyota-modellen

Toyota-Production-System-Lean

Om zowel kosten te besparen als auto’s aantrekkelijk te maken, gaat Toyota één nieuw bouwsysteem gebruiken voor de helft van de modellen. De grootste autofabrikant van de Azië presenteert vandaag het zogenoemde Toyota New Global Architecture, afgekort tot TNGA, een soort tegenhanger voor het MQB-systeem van Volkswagen. Door dezelfde basis te gebruiken wil Toyota auto’s niet alleen aansprekender maken, maar ook de bouwkosten van auto’s met dertig procent drukken door het gebruik van meer dezelfde onderdelen, zo meldt Automotive News. Het is de bedoeling dat ongeveer de helft van alle modellen gebruik gaan maken van TNGA, dat drie voorwielaangedreven onderstellen omvat. Deze zullen allemaal een laag zwaartepunt hebben, zodat er de nodige vrijheid is om te werken aan het rijgedrag van de auto’s, evenals de styling ervan. De enkele maanden geleden in Detroit onthulde Toyota NS4 concept moet aangeven waar het design van Toyota als merk de komende tijd naartoe gaat.

Daarnaast geeft CEO Akio Toyoda aan dat Toyota een andere mentaliteit heeft aangenomen op het gebied van ontwikkeling: “Eerder dachten we ‘Als wij het maken, komen ze wel.’ In plaats van te ontwikkelen wat de klanten als volgende verlangen, maakten we auto’s die toch wel zouden scoren.” Daartoe heeft het merk ook een groot deel van de toezichthoudende managers weggestuurd, om meer vrijheid te geven aan hoofdontwerpers.

Bron: Autoweek.nl