Daar gaan we weer …

nieuwe-Toyota-Auris-Hybrid

Zucht. Soms worden we er een beetje moe van. Media die een plug-in hybride auto en hybride auto door elkaar halen. Onlangs was het weer zover.

Dit is het einde van de hybride auto, kopte de NOS in een online artikel over het in 2017 verdwijnen van de gunstige bijtellingsregels voor plug-in hybride auto’s. Dus niet hybride auto’s zoals de kop wél suggereerde. Want dat is een heel andere auto. Vandaar dat we hebben gevraagd of de NOS het wilde aanpassen. En dat wilden ze. Een hybride auto zoals een Toyota Prius heeft namelijk wel degelijk bestaansrecht, ook in het nieuwe jaar. En in de jaren erna.

Bijtelling

Om maar even bij de zakelijke bijtelling te blijven. Die van plug-in hybride auto’s is dit jaar gestegen van 15 naar 22 procent. Weg voordeel. Zo bekeken zullen er dit jaar inderdaad minder nieuwe plug-in hybride auto’s verkocht gaan worden. De bijtelling van een zuinige hybride auto is ook gestegen naar 22 procent, maar met slechts 1 procentje. Dat valt dus alleszins mee.

 

Opladen

Plug-in hybride, hybride, benzine, diesel; nagenoeg alle zuinige auto’s vallen dit jaar in de bijtellingscategorie van 22 procent. Dat je dan als leaserijder niet langer voor een plug-in hybride kiest, is te verklaren. De financiële prikkel is er niet meer. Om een plug-in hybride maximaal elektrisch te laten rijden, moet je de auto bovendien zelf opladen.

hybride_auto

Geen schadelijke uitstoot

Een hybride auto, zoals een hybride Toyota, hoef je niet op te laden. Hij heeft geen laadsnoer. Hij laadt zichzelf op. Daar hoef jij niks voor te doen. Hij rijdt zoveel mogelijk elektrisch in de stad zodat-ie geen schadelijke uitstoot kent. En eenmaal op de snelweg springt de efficiënte benzinemotor bij. Ook daar merk je niks van. Een vernuftig stukje hybride techniek.

hybride_auto

Andere reden waarom een hybride auto ook dit jaar en de komende jaren bestaansrecht heeft, zijn:

  • de standaard automaat (waarvoor je bij een reguliere benzineauto vaak extra betaalt)
  • Het lagere brandstofverbruik (de Prius is volgens de ANWB zelfs de zuinigste)
  • het hoge comfort (een hybride Toyota is heerlijk stil)
  • de lage onderhoudskosten (simpelweg omdat bepaalde onderdelen ontbreken, zoals een distributieriem, dynamo en startmotor)
  • de mindere vraag naar diesel, in ons land daalde de verkopen met zelfs bijna 25 procent (diesel is namelijk niet heel goed voor de lokale luchtkwaliteit en steeds meer consumenten en overheden hebben dit door)
  • Bekijk alle voordelen van een hybride Toyota

Hybride proefrit

De kop die boven het NOS-artikel stond, vroeg dus om enige nuance. Je kunt plug-in hybride auto’s en hybride auto’s nu eenmaal niet over één kam scheren. Nieuwsgierig geworden naar hoe een hybride Toyota rijdt? Vraag dan een proefrit aan.

Tot slot een video waarin heel simpel wordt uitgelegd waarom een hybride Toyota ook in de toekomst bestaansrecht heeft: