Autosalon van Parijs staat bol van Toyota primeurs

Toyota presenteert de komende Autosalon van Parijs (4-14 oktober 2018) heel veel nieuws, met nieuwe versies van wereldwijd bestverkopende modellen. De nieuwe Corolla Hatchback en Touring Sports zijn lager, breder, langer en sportiever dan voorheen.

 De Corolla is ’s werelds bestverkochte auto aller tijden. De nieuwe Toyota RAV4, met een opvallend krachtig design, beleeft in Parijs zijn Europese publieksdebuut. De RAV4 is ’s werelds bestverkochte SUV. Verder steelt ook de nieuwe Camry de show. Camry is een bekende naam, die na 14 jaar afwezigheid een Europese comeback maakt. Het is wereldwijd de populairste auto in het D-/E-segment. Ander nieuws is er in de vorm van de Yaris GR Sport – geïnspireerd op de gelimiteerde en inmiddels uitverkochte Yaris GRMN – en de tweede generatie actieve veiligheidspakketten onder de naam Toyota Safety Sense.

Nieuwe Corolla Hatchback en Corolla Touring Sports

De nieuwe Toyota Corolla volgt in Europa en dus ook in Nederland de Toyota Auris op. Op de Autosalon maakt de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports zijn werelddebuut. Net als de eerder voorgestelde Corolla Hatchback staat de stijlvolle en extra ruime stationwagen met z’n ruime wielbasis op het nieuwe TNGA-platform – Toyota New Global Architecture – wat bijdraagt aan het lage zwaartepunt voor een extra dynamisch rijkarakter.

Keus uit 2 Hybrid Electric versies

Zowel de Corolla Hatchback als de Corolla Touring Sports is leverbaar met twee hybride aandrijflijnen: een vernieuwde 1.8 Hybrid Electric (90 kW/122 pk) en een volledig nieuwe 2.0 Hybrid Electric (132 kW/180 pk). Met deze laatste aandrijflijn heeft de Corolla een unieke positie op de markt. Geen enkele conventionele aandrijflijn biedt dezelfde combinatie van prestaties en efficiency. Daarmee is de Corolla 2.0 Hybrid hét alternatief voor de zakelijke dieselrijder die veel vermogen gewend is. Voor een extra sportief rijgevoel is de 2.0 Hybrid uitgerust met een sportstand en schakelflippers achter het stuurwiel. De Corolla Hatchback en Corolla Touring Sports zijn ook leverbaar als 1.2 Turbo (85 kW/116 pk).

Toyota Corolla leverbaar en leaseprijs

De nieuwe Corolla is vanaf maart 2019 in Nederland leverbaar. De Corolla Sedan wordt op een later tijdstip onthuld. De leaseprijs van de Corolla Hatchback (1.2 Turbo 116 pk Comfort 5-deurs) start bij 319 euro per maand*
*Toyota Financial Services leasetarief per maand o.b.v. Full Operational Lease, 60 maanden en 10.000 km/jaar, incl. 75% bonus/malus, excl. BTW en brandstof. Tarieven kunnen afwijken bij wijziging van opties, looptijd, kilometrage en gewicht. Wijzigingen voorbehouden.

Veel binnenruimte

De nieuwe Corolla Touring Sports is 58 mm langer dan de Auris Touring Sports die hij opvolgt. De wielbasis nam met 100 mm toe en bedraagt 2.700 mm. Dat is net zo groot als die van de Toyota Avensis, een auto uit het hogere D-segment. De beenruimte op de achterbank is de grootste in het segment. De bagageruimte heeft een inhoud van 598 liter (VDA). Ook de wielbasis van de Corolla Hatchback groeide in vergelijking tot die van de Auris Hatchback. De lengte nam toe met 40 mm. De hoogte daalde met zo’n 25 mm terwijl de zogeheten ‘cowl height’ (het deel van de auto net onder de voorruit) zelfs 47 mm lager is dan voorheen. Dit heeft geresulteerd in een sportiever en slanker design. Daarbij profiteert de bestuurder van een beter zicht naar voren, wat de veiligheid verhoogt. De achterzijde oogt laag en breed en benadrukt het dynamische rijkarakter, met dank aan het nieuw ontwikkelde modulaire voertuigplatform TNGA – Toyota New Global Architecture.

Interieur gekenmerkt door krachtige eenvoud

Het interieur van de nieuwe Toyota Corolla ziet er niet alleen goed uit, zo voelt het ook. De toegepaste materialen zijn premium en zorgen voor een stijlvolle ambiance. Toyota heeft het interieur op de Europese smaak afgestemd, wat resulteerde in een modern en ruim interieur dat voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen. Het dashboard benadrukt het ruimtelijke gevoel, met onder meer ook meer zicht op de weg. De sportieve lage zitpositie van de Corolla blijft behouden, wat bijdraagt aan een meer betrokken rijgedrag.

Ook de nieuwe RAV4 staat op het nieuw ontwikkelde modulaire voertuigplatform TNGA – Toyota New Global Architecture – dat garant staat voor een extra dynamische rijervaring en een sportief rijgedrag

Toyota RAV4: uniek aanbod in segment dankzij 2,5-liter Hybrid Electric

De volledig nieuwe, vijfde generatie Toyota RAV4 maakt op de Autosalon zijn Europese debuut. Het design, de prestaties, bruikbaarheid en veiligheid van de ’s werelds bestverkochte SUV maakte grote stappen. Ook de nieuwe RAV4 staat op het nieuw ontwikkelde modulaire voertuigplatform TNGA – Toyota New Global Architecture – dat garant staat voor een extra dynamische rijervaring en een sportief rijgedrag, mede dankzij het lage zwaartepunt van het platform alsook de hoge torsiestijfheid. De RAV4 biedt veel rijcomfort en binnenruimte en heeft de grootste bagageruimte in zijn klasse. Door de het zelfopladende hybride systeem is het ook een uniek aanbod in het segment. Maar liefst 85% van de West-Europese kopers kiest voor de Hybrid Electric aandrijving in de huidige RAV4.

Meer hybride power en betere efficiency

De nieuwe Toyota RAV4 Hybrid Electric heeft een hoger systeemvermogen van 160 kW/218 pk (voorganger 145 kW/197 pk). De nieuwe RAV4 Hybrid met nieuw ontwikkelde 2,5-liter viercilinder Dynamic Force-benzinemotor en eveneens nieuwe, krachtige elektromotor accelereert van 0-100 km/uur in slechts 8,1 seconden. Door de unieke combinatie van meer hybride power en een betere efficiency is de verwachting dat de RAV4 2.5 Hybrid Electric een nog grotere doelgroep aanspreekt. De CO2-uitstoot start, in afwachting van de definitieve cijfers, bij 102 g/km. Naar keuze levert Toyota de nieuwe RAV4 met een 2,0-liter benzinemotor (zowel handgeschakeld als automaat) of als hybride met voorwielaandrijving (160 kW/218 pk) of als All Wheel Drive versie (163 kW/222 pk).

Grondig verbeterd elektronisch AWD-systeem

De Toyota RAV4 Hybrid Electric is leverbaar met een grondig verbeterd AWD-systeem. Het innovatieve systeem, dat slim gebruikmaakt van het koppel van de hybride aandrijflijn en waarbij een tweede elektromotor de achterwielen aandrijft, is kleiner en lichter dan mechanische 4×4-systemen, wat een positief effect heeft op het verbruik. Het biedt een nog betere tractie op gladde wegen, een lager verbruik in de stad en is stiller wanneer met hoge snelheid gereden wordt. Het koppel dat naar de achterwielen gestuurd kan worden, is met 30% (953 versus 1.300 Nm) toegenomen in vergelijking tot de huidige RAV4 Hybrid Electric. De tractie is hierdoor gelijkwaardig of zelfs beter dan die van gelijkwaardige mechanische systemen.

Uitstekende offroad-prestaties

Het elektronische AWD-systeem van de nieuwe Toyota RAV4 Hybrid Electric optimaliseert, al naar gelang de rijcondities, automatisch het koppel. De bestuurder ervaart hierdoor een betere ‘handling’, meer stabiliteit en uitstekende prestaties wanneer offroad gereden wordt. Uniek in het segment is AWD Integraded Management (AIM). Het systeem past de besturing, remmen, versnellingen en het koppel en gas automatisch aan de gekozen rijstand aan. De bestuurder kan kiezen uit Eco, Normal en Sport. Als in het terrein een wiel loskomt van de grond, dan kan de bestuurder het nieuwe Trail Mode activeren, wat zorgt dat het losgekomen wiel afgeremd wordt en dat het koppel naar het wiel gaat dat wel de grond raakt.

TNGA-platform

Het TNGA-platform biedt de bestuurder een sportievere, meer betrokken zithouding terwijl de RAV4 nog altijd het goede zicht van een SUV biedt. De passagiers op de achterbank (60/40) profiteren van meer ruimte in de breedte. De bagageruimte nam met maar liefst 79 liter toe en behoort tot de grootste in het segment. De nieuwe RAV4 wordt in januari 2019 in Nederland leverbaar.

Meer zicht rondom en digitale binnenspiegel

Veiligheid is zeer belangrijk. Een beter zicht rondom stond centraal bij het designproces van de nieuwe Toyota RAV4. Dankzij het TNGA-platform ligt de motorkap 15 mm lager, waardoor de bestuurder meer zicht heeft op de weg. De A-stijlen zijn smaller en de buitenspiegels lager gepositioneerd. De achterste zijruiten werden groter, zodat de bestuurder ook schuin naar achteren van meer zicht profiteert. De RAV4 is beschikbaar met een digitale binnenspiegel met beter zicht en een zoomfunctie, een Toyota primeur.

De Camry Hybrid Electric – uitgerust met een zelfopladende hybride aandrijflijn van de laatste generatie – maakt op de Autosalon zijn Europese publieksdebuut

Toyota Camry Hybrid Electric: prima alternatief voor dieselauto

De Toyota Camry keert na 14 jaar afwezigheid terug naar Europa en ook naar Nederland. De Camry Hybrid Electric – uitgerust met een zelfopladende hybride aandrijflijn van de laatste generatie – maakt op de Autosalon zijn Europese publieksdebuut. Nu de Europese consument de dieselmotor steeds vaker links laat liggen, staan de sterren gunstig voor de Camry Hybrid Electric, die voorzien is van een nieuwe hybride aandrijflijn met efficiënte 2,5-liter viercilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. Het voorlopige verbruik komt uit op 4,2 l/100 km gemiddeld, met een voorlopige CO2-uitstoot vanaf 98 g/km. De Camry Hybrid Electric is uniek in het D/E-segment en brengt het aantal Toyota hybridemodellen in Nederland op negen.

Comfort in de Camry

Het ruime interieur van de Camry biedt comfort aan alle inzittenden. Met een wielbasis van 2.820 mm wordt goed rekening gehouden met zitruimte achterin. De bagageruimte bedraagt 524 liter. Het audiosysteem, de airconditioning en het 8-inch infotainmentsysteem zijn naadloos geïntegreerd in de middenconsole. De Camry is verder voorzien van een 10-inch Head Up Display (HUD), een 7-inch informatiedisplay en de meest recente versie van het multimediasysteem Toyota Touch® 2. Alle bedieningsfuncties zijn ergonomisch geoptimaliseerd en hebben een premium uitstraling.

Populairste auto wereldwijd in D-/E-segment

De nieuwe Toyota Camry staat net als de nieuwe Corolla en RAV4 op het modulaire voertuigplatform TNGA – Toyota New Global Architecture. ‘Fun to drive’ staat hierbij centraal. De nieuwe Camry verloochent zijn afkomst niet. Al sinds de eerste generatie in 1982 is Camry synoniem aan uitstekend comfort, veel binnenruimte, hoge kwaliteit en een betrouwbaarheid die staat als een huis. Met jaarlijks meer dan 700.000 verkopen wereldwijd is de Toyota Camry al jarenlang met afstand de populairste auto in het D-/E-segment. De nieuwe Camry is vanaf medio 2019 leverbaar in Nederland.

Toyota Yaris GR Sport: geïnspireerd op Yaris GRMN

Een wereldprimeur op de Autosalon van Parijs 2018 is er voor de nieuwe Toyota Yaris GR Sport. Deze extra sportieve versie is geïnspireerd op de in Nederland inmiddels uitverkochte Yaris GRMN en is de eerste GR Sport-uitvoering van Toyota in Europa. De Yaris GR Sport biedt puur rijplezier. De speciale schokdempers van Sachs Performance zijn vergelijkbaar met die van de Yaris GRMN. Een stabilisatorstang zorgt voor extra stijfheid. De Yaris GR Sport ligt ook lager bij de weg dan de reguliere Yaris en staat op zwarte 17-inch lichtmetalen wielen met dezelfde extra brede banden als de Yaris GRMN. In het interieur zijn de race-invloeden van Toyota’s raceteam Toyota GAZOO Racing duidelijk zichtbaar. De sportstoelen met suéde bekleding en zilverkleurige stiksels en inzetstukken zijn voorzien van het GAZOO Racing-logo. Het driespaaks sportstuur komt rechtsreeks uit de Toyota GT86. De Yaris GR Sport is leverbaar als 1.5 Hybrid Electric en komt begin 2019 op de Nederlandse markt.

Toyota Safety Sense: tweede generatie

Toyota brengt de tweede generatie van Toyota Safety Sense op de markt, de noemer waaronder alle actieve veiligheidssystemen van Toyota vallen. In Nederland zijn overigens alle huidige modellen al leverbaar met de eerste generatie Toyota Safety Sense; iets wat bij veel andere fabrikanten ongebruikelijk is.
De tweede generatie omvat onder meer een vernieuwde single-lens camera en millimeterwave-radar. De prestaties hiervan zijn verder verbeterd. Het detectieveld is vergroot en de functionaliteit verder verbeterd.
Toyota Safety Sense bestaat uit vernieuwde versies van Pre-Collision System (PCS), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Alert (LDA), Road Sign Assist (RSA) en Automatic High Beam (AHB). Nieuw is Lane Trace Assist (LTA).

PCS detecteert voortaan andere voertuigen met een snelheid tussen ongeveer 10 en 180 km/uur. Verder detecteert het systeem nu ook voetgangers en fietsers overdag. ACC biedt meer comfort doordat het systeem een verbeterde acceleratie en remfunctie biedt. Remmen gaat nu tot een full stop en de auto kan daarna weer zelf accelereren. Het systeem kan voor extra gebruiksgemak bovendien vanaf het stuurwiel bediend worden. Ook LDA is verder verbeterd. Het systeem detecteert nu ook de rand van de weg zonder dat belijning aanwezig is. RSA herkent nu een grotere hoeveelheid verkeersborden.

Het vernieuwde Toyota Safety Sense is om te beginnen leverbaar op de nieuwe Toyota Corolla en RAV4. In de loop der tijd worden de verbeterde actieve veiligheidssystemen over het gehele gamma uitgerold.