‘Toyota top, Audi flop’

Toyota tevreden 2012 merktrouw

Via autoweek.nl >Toyota-rijders krijg je met geen stok in een ander merk auto en Audi-eigenaren overwegen massaal het merk de rug toe te keren. Althans, dat kun je concluderen uit het onderzoek naar merkentrouw van het vakblad Automotive.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten in deze tijd van korte aandachtsbogen, is de merktrouw onder autobezitters toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren. In het onderzoek dat WDM deed in opdracht van Automotive werd onderscheid gemaakt tussen particuliere eigenaren en leaserijders. Bij die laatste groep scoort Volvo erg goed; 55 procent geeft aan het merk trouw te blijven. Dat is een aanzienlijk betere score dan de (gedeelde) nummer 2, Skoda en Volkswagen, die op 46 procent merktrouw mogen rekenen.

De top-10 wordt gecompleteerd door Toyota (45%), BMW en Ford (beide 41%), Audi (40%), Renault (37%) en Mercedes en Opel (beide 36%). Ontevreden leaserijders rijden momenteel Fiat, Mazda of Nissan. Eigenaren van deze merken willen in respectievelijk 24 (Fiat) en 29 procent van de gevallen weer een auto van hetzelfde merk.

Op de particuliere markt is de merktrouw groter dan bij de leaserijders. Toyota staat fier aan kop met 57 procent merktrouw en slechts 11 procent geeft aan de volgende keer liever een ander merk te kopen. Volkswagen en Skoda volgen – net als op de leasemarkt – op de voet met respectievelijk 54 en 53 procent merktrouw. Volvo scoort ook 53%, dan komt BMW met 52%, Ford (50%), Mercedes en Citroën (48%) en Peugeot, Opel en Renault (alle drie 47%). De Chevrolet-, Mitsubishi– en Hyundai-dealers gaan – als het aan dit onderzoek ligt – rustige tijden tegemoet; de merktrouw ligt hier op respectievelijk 31, 35 en 42 procent.

Opmerkelijk is de lage positie van Audi met slechts 43 procent merktouw, da’s 20 procentpunt lager dan twee jaar geleden. Nog zorgwekkender voor Audi is het gegeven dat maar liefst 44 procent van de ondervraagden aangeeft hierna op een ander merk over te willen stappen – geen enkel ander merk scoort op dit punt slechter. Bij de leaserijders doet Audi het nog beroerder; bijna de helft van de huidige eigenaren (49%) wil hierna geen Audi meer. Alleen Fiat (52% overstappers) hoeft op nog minder orders te rekenen.

bron en tekst: autoweek.nl